Thursday 15 December 2011

We are nobody

salam wbt dan selamat hari jumaat buat semua..semoga hari ini kita semua berada dalam kerahmatan Illahi..sentiasa dalam barakah cintaNya..Cinta Yang Maha Agung..Allah swt.

Hari ini adalah hari baru...walaupun saat ini hari baru sudah di pertengahannya, Insyaallah hari ini penuh dengan sinar hidayah dan iltilzam. Alhamdulillah..panjatkan sepenuh kesyukuran pada pencipta kita..Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang..Allah SWT.
Suka untuk menyatakan jalan hidayah, jalan taubat masih terbuka luas buat kita semua..rebutlah ia.

Diberikan kita bersama hari ini adalah tanda Allah masih memberikan peluang untuk yang ingin bertaubat, bertaubat. Yang ingin menambah amal, menambah amal. Yang ingin berjuang, berjuang. Yang ingin berubah, berubah...Insyaallah demi satu matlamat..KeranaMu Ya Allah.

Dukacitanya hari ini ramai yang tidak menghargai kewujudannya.
Jadinya..hari baru dilalui sama seperti hari sebelumnya. Jika sebelumnya adalah sia-sia, maka hari ini sia-sia jugalah ia.


hari ini aku bangkit dari tido seperti hari hari sebelumnya.Insyaallah niat untuk berlegar dengan penuh manfaat di wad
Cardiology juga seperti hari hari sebelum ini.. tepat jam 8.00 pagi, aku tiba di wad dengan diri yang siap bersarapan dan kemas (bolehla). aku meneruskan langkah ke kaunter tengah untuk mengisi kedatangan buku log separuh tebal aku kira.mungkin juga tidak. Usai.. terus panahan mataku tertumpu pada board senarai nama patients yang menghuni wad berkenaan.
semua house officer dengan raut wajah sebayaku kurang lebih 2-3 tahun dariku sedang sibuk ke hulu hilir dengan tube dan picagarinya
for blood taking. aku hanya memandang dengan pandangan yang kosong.situasi begitu tidak asing bagiku.." ramai juga patient yang baru admit"..bisik hati. Ini adalah peluang..ayuh!! mulakan langkah.
bermula bed paling belakang. aku menghampiri patient satu persatu.harapnya dapatlah ku temui seseorang yang ada signs. sekali pun hanya pansystolic murmur!!
(bukanlah hanya..sekurang kurangnya).
Sampai di cube tengah( acute cube), dengan patient yang mostly dependent on mask, ventilator dan macam2 lagi. barulah aku perasan di satu sudut ada beberapa rakan sedang menyoal siasat pesakit infective endocarditis. keadaannya lebih baik dari semalam, pandangku dari jauh..dan aku menghampiri seorang patient di sebelah patient infective endocarditis. "ini patient baru"getus hati. case baru sebab accident..blablablaaa...then, contusion to the heart..erm, keadaannya juga begitu tidak mengizinkan..aku berlalu sehinggalah aku melintasi satu bed yang bertutup dengan tirai langsir..tekaku mungkin prosedur sedang di jalankan..manalah tahu sebab pak cik bed itu bedridden and on mask semalam dengan anak muda di sisinya.. tapi..kenapa tanpa bunyi?tapi kenapa suara nurse2 pregnant tidak kedengaran?..fikiranku penuh dengan kemusykilan..
tiba-tiba angin pusingan kipas di ward menolak birai langsir itu,maka ternampaklah sekujur tubuh siap berselimut putih..menutupi sepenuh tubuhnya..statik tanpa pergerakan sekalipun pergerakan dada hembus dan tarik nafas. Innalillah..bisik ku..Moga perjalananmu nanti di permudahkan..dan aku di singgahi perasaan takut,gementar,seram dan macam2 lagi..lalu cepat cepat aku beredar..Allah..hakikat kematian itu pasti..cuma masanya entah kan bila..bila di ingat kembali macam tu lah kita nanti..saat kita meninggalkan dunia ini..sekujur tubuh berselimut putih! menunggu masa di angkat pergi..

seketikanya, aku ke cube sebelah dan kebetulan, house officer sedang round dengan medical officer..aku memilih untuk join round setelah tidak nampak hasil dalam pencarian!! huhu.. sehinggalah patient yang ke 3, 2 lelaki berbaju asing(xtaw siapakah mereka) dengan katil troli menghampiri si mati..perlahan lahan tirai langsir di buka.barulah sekujur tubuh berselimut sepenuhnya jelas terlihat. juga perlahan lahan tubuh longlai itu di angkat dan di letak kan di atas troli itu dan kemudiannya ditutup. mengurangkan takut pada mata mata yang memandang. aku saat itu jauh sudah terpesong tidak lagi bersama sekumpulan doktor doktor yang sibuk membicarakan management patient patient di situ. mataku tertumpu pada seorang lelaki yang masih berada di katil patient yang sudahpun di bawa pergi. satu persatu barang milik pesakit di bawa di letakkan di atas katil..dari sekecil kecil barang sehingga ke sebesar besar barang. semuanya tersusun cantik di atas katil itu. Mataku terus tertumpu..sedikitpun tidak tertoleh ke sudut sudut yang lain. dan di antara barang barang itu, yang paling menyentuh hati ialah tongkat..setitis air mataku menitis, belumpun sempat titisan itu jatuh menuruni pipi, titisan kedua terus menyambungnya..Ya Allah, aku menangis. emosi sebak tak dapat di kawal lagi..aku berlalu sebelum sempat di hidu sahabat sahabat yang semakin bertambah memenuhi ruang ward.
Ya..tongkat.tapi kenapa tongkat yang membuatku menangis?
hakikat dunia tidak kekal,yang kekal hanyalah kenangan yang pernah terlakar dari waktu waktu yang telahpun berlalu.

tongkat itu adalah kenangan dari pakcik berkenaan..macam mane dari langkahan yang perlahan dari hari pertama melangkah masuk ke ward hingga hari terakhir di bawa pergi berselimut meninggalkan ward malah meninggalkan dunia dan keluarga selama lamanya..

siapakah kita? kita bukan sesiapa pun..kita adalah seseorang jika nilaiannya iman..iman yang begitu utuh, begitu kukuh..
mencantas noda hitam yang meresap ke dalam diri kita..

Innalillah hi wa inna ilaihirajiun..
Al-fatihah

No comments:

Post a Comment