Friday, 24 December 2010

pahit tersisa

tidak perlu amik masa yang lama untuk memendam rasa kecil hati terhadap seseorang.Rasanya sudah sampai masa untuk memegang gelaran dewasa..dewasa yang bukan hanya pada nama tetapi pada kelakuan empunya diri sendiri..

jika semalam aku emo, jika semalam aku terkecil hati, dan jika semalam pilu datang menyentuh kalbu, dan jika semalam rasa marah membuak buak seperti lava panas gunung berapi, dan juga jika semalam sedih x henti henti...pagi ni sudah hilang..sedikit lega~

dan hari ini sedikit kurang walaupun di awal pagi tadi masih tersisa rasa rasa semalam...moga bertenaga untuk melalukan kerja pada hari ini..moga hari ini dipermudahkan buatku..moga hari ini aku tersenyum gembira..pagi ini sejuk boleh tahan tapi bukan tahap minggu lepas yang ter over..

seawal pagi bangun membasuh kain baju, mengemas bilik..rutin harian yang memang tak boleh dipisahkan..tapi betul bertenaga dan mood rajin yang jarang jarang ada datang singgah menyapa..dan hasilnya..? bilik bersih dan kemas menyejukkan mata memandang,menambah keselesaan pada tubuh yang sentiasa keletihan walaupun takde banyak kerja yang di buat..

berita gembira..minggu lepas aku dapat tido dengan lena..yeayyyyyyyyy
hampir setiap petang jika tidak hujan,aku akan berjogging..dan sebelum tido,segelas susu kosong. pasti lena seperti baby..

kerja banyak...dan aku hanya melayan lagu yang berkumandang di mp3..nota cinta~
cintaku hanya padanya..ingat tu je..

k la..da penat~
orang tua memang cepat penat...sekian.
life is a journey not the end
sometimes we feel tired with it..but its not the end.

Monday, 20 December 2010

cuti sekolah

salam wbt..
baru selesai menelefon rumah..kedengaran suara riuh rendah anak anak sedara di hujung corong telefon..at least kepulangan mereka adalah kepulangan yang di nanti. kepulangan yang bisa menutup kesunyian ayah dan bonda~
bila ramai begitu,terasa ingin segera pulang ke rumah..kerana masih belum berpeluang menatap baby kecik itu..~munir~

dan bila ramai begitu telefon akan di pas pas ke semua orang dan pastinya ramai orang..orang orang yang muda usianya..kanak kanak yang tak pernah berhenti tersenyum dan ketawa..terpancar kepuasan dan kebahagiaan mereka di suatu sudut ruang minda ini~
Kedengaran semua sedang sibuk..dan waktu itu cik nazihah tidaklah sesihat mana...pada nada suaranya jelas beliau sedang selesema..walau macam mana pun dia juga bahagia bertemu si kecik molek yang juga berkejaran di teratak berusia kami..

si kecil pertama memperkenalkan diri.."assalamualaikum....mokyah!!!!""..huhu,sape ni..?.."irah ni...emm,saje mahu menge test.."irah???"..emm..balasnya lagi,"muniraaahh..."..hekhek..budak kecil yang geram." irah kat umoh tokmok!!"...best ke dok irah?..best...~

suara bertukar ganti kepada si pelat yang sedang menjerit jerit kegalokan..huuu~..assalamualaikum mulaku..."waalaikung syalang"..huhu..sape ni??tambahku lagi.."niii....acemak lahh!!"...hehhe,asma' bertutur pelat lagi..comey! ia berlaku saat dia kegalokan dan marah.huu..."asma mari nga sape?.."
dia membalas.."nga abah laaaa.."
mama?.."mama g kenek@klinik"...

assalamualiakum poyahhh....huhuhu...wasalam balasku..ni sape pulok niii?? saya ni princesss...errr err..
aikk?? princess??hoho(dalam hati saya waktu itu.."owoh,perasan nye budok nihh")
dok padang nge kecik...suka sungguh princess..tambahnya lagi" saya ni puteri aisyah!!"
oww...ecahh kew??
saya bertanya lagi padanya..."awk buat ape tuhh?""..saya tengah main laa poyyahh..
aku hanya tersenyum..terasa geli hati mendengar setiap patah perkataan mereka..
"Ecahhh!!!....emmm..kucing popoyahh sihat ke? mana die?poyah rindu kat kucing poyah...waaa..
aisyah tambah lagi.."laaa...kucing popoyah ada kat tanah laa..poyah tak balik,jadi ye tak balik atas umah jugok..".
hahhaaa..pecah perut gelak nga bahasa nya..~sangat comey~

sudahnya dengan cik nazihah laa...cikgu yang bakal menghabiskn sisa cuti sekolah di rumah..
emm...ku tidak berhenti di situ..kak, mane mok??nok cakap nge mok..
assalamualaikum mok...wane?sihat ke dok?bakpe yang lemoh ngat suara tu?dokrok ke?..panjang soalan pertama dariku.
balas mok.."gitu lah dang anok cucu balik..duk jahit baju piah nok masuk skoloh ni.."..emm..ow.."aik..laa da nak masuk jah satu ke budop tu?"
pantas benar masa berlalu..tak sedar pulop..~
mok wat tupat palah rini..balasku?"haaa? aik..betul ke mok?haha..macam dok caye je..mok kate mok dok panda wat tupat palah..".. biasala,dang belajo panda lah..
balasku lagi.."oloh..dokdang nok rase..jangan kerah sudoh.."
"try tengok ketgi2..duk rebuh atah dpur nu.." balas mok.
balas setiap pertanyaan ku dengan nada penat..emm..~semoga bertambah sihat dan selalu sihat~

cukupla rasanya stakat ini dahulu..penat menaip..
~bukanlah kegemaranku menaip..kerna aku punya kelemahan adalah seorang ynag sangat lembab menaip...that's y i dont like it..
baiklah..harap cuti sekolah ada terlakar lagi memori manis dalam keluarga kami semua..
mudah mudahan ikatan tersimpul kukuh antara darah saudara kami~

sekian..~

Saturday, 18 December 2010

~instinct 1~

salam wbt..

saya tidak mampu berkata apa apa secara lisannya..sedangkan di dalam hati saya bermacam macam perkara yang ingin saya sampaikan..walau apa pun saya tak boleh terlalu berterus terang dalam semua perkara. Yang saya tahu, saya perlu pandai dalam menuturkan kata kata dan saya rasa saya perlu juga pandai menjaga perasaan saya sendiri. sebab, mak dan ayah saya tidak bersama saya waktu ini. Dan saya sendiri pun tak juga gemar bercerita kepada mereka tentang hal remeh begini..saya banyak cerita, tapi saya tak pandai..
sesuatu yang saya risau berlaku akan sentiasa kena pada saya..instinct cukup kuat mengatakan ya..tapi saya cuba mempositif kan fikiran saya dengan mengatakan bahawa Allah tahu kemampuan saya..ada kebaikan di situ
tapi kadang kadang saya rasa saya tidak mampu untuk melakukannya..
tapi saya kena teruskan juga...walaumacam mana pun..
life is like a marathon..sometimes..tired

Tuesday, 14 December 2010

Please go away


disconnected from the world tonight
with my mind blank and seemingly shut tight
emptiness...i feel all around me
seems all the more familiar
choking me from the inside,
my heart bundled up in my throat,
i could not say a word
speechless......is all that i have become
each day seems a bit longer than the previous one
i lay on my back and count the stars
twinkling in the moonlit sky

all alone
all alone

me too

U.. the silent killer


lying awake in the middle of the night
when the world is almost dead
with the rain drops dripping one by one
it feels as if the sky is raining my tears

fear, that’s what keeping me awake,
as i close my eyes and try to slam it shut,
it begins to creep and crawl all over my senses,
starting with the most obvious and
branching out to all corners of the mind

why? what? how? so many questions,
yet very few answers, as the mind
spins its intricate web over my confidence,
leaving me high and dry, gasping for breath
and keeping me wide awake

as i lay on my back with my
hands under my head,
staring at the darkened ceiling,
uncertain and confused,

it was not supposed to be like this,
no one mentioned a word about this,
staring vacantly at the darkened ceiling,

i could not sleep
trying not to lose myself,
my mind keeps thinking about
the if’s and the probabilities,
without a care about the present

and in the end, it was all a little too much to take,
as the fear of the unknown surround me from all sides,
and darkness creeping its way up slowly and steadily,
the nightmares loom larger and bigger,
blurring everything else before i collapsed into a restless sleep..



Monday, 29 November 2010

Rural heath posting




...Rural health posting..
sepanjang perjalanan yang dikiri dan kanannya dengan pemandangan yang menenangkan..
bendang terbentang luas..kumpulan awan yang cantik sekali..
~aku tenang kerna ia sebati dengan jiwa yang juga lahir dari kampung~

Saturday, 27 November 2010

mujahadahku

Aku ingin secerah dirimu sang mentari..
yang umpama hidup sentiasa menerangi..
bermanfaat buat semua..
Aku ingin seceria dirimu..
walau rupamu tidak terlakar di minda..
tapi cahaya darimu memancar dan menerangi dunia..
Aku ingin menjadi bermakna..bermanfaat buat semua..
Aku takut lagi khuatir jika suatu hari nanti tidak berkesempatan untuk laksanakan impian ini..
dan aku juga tahu dalam jasad yang hidup ini ada hati yang sia sia..
Ya Allah..aku memohon dengan serendah rendah hati kepadaMu..Yang sentiasa ada dengan hambaMu..Yang sentiasa perhatikan hambaMu..Yang sentiasa dengar rintihan rintihan yang terdetik dari hambaMu..
Aku mohon Ya Allah..jangan biarkan aku terus leka..leka dengan kehidupan ini..Bila mana terdetik di hatiku akan kebaikan,Aku mohon Engkau segerakan aku dengannya..Jauhi aku dengan maksiat..Ampuni aku Ya Allah..
Aku pinta, hari hari ku indah, hari hari ku mudah dan hari hari ku murah dengan rahmat dariMu..
Dan yang terkandung di hati ini hanya Engkau yang tahu..makbulkanlah Ya Allah..
~Nukilan:Nadiah~

Thursday, 18 November 2010

O.U

Salam wbt..
continued lah kat sini...ou???one utama je lahh..;p
emm..menarik..wayang?
pilihan cerita...~u again~
menarik...lawak dan ada pengajaran..ringan dan tidak membebankan otakku...tq jiah and is..;)
nak g kedai buku mph..hati meronta ronta..hehhe..
akhirnya sampai..mencari cari..tercari cari..lastly apa yang ku cari..
capai saja buku kerana sudah suntuk masa menilik buku2 di situ..rasanya semua best..nak baca nak baca....bosannya baca buku medic..hoho..;p
buku pilihan..tapi pilihan ke?? capai je tuh..sebelum beredar ke kaunter sempat fikir..betul..ini buku yang mungkin aku perlukan..
~motivasi menjadi wanita bahagia~ syok tajuk...belum di buka..diperam seminggu,di jeling jeling dan ia nampak menarik..dan akhirnya hari ni..terbongkarlah segala yang tersirat di situ...
tulisan yang berdakwat merah..~sedikit hairan~tapi aku gagahi untuk membacanya..menelan maksud tersembunyi di sebaliknya..
menarik!! satu sudah cukup..
yang membuatkanku berminat dan jatuh cinta kerana adanya kata kata puitis yang bermotivasi..makanan hati yang sentiasa gelisah dan sedih..
belum tamat..tidak mahu tergesa gesa..insyaallah akanku kongsi ia bersama housemateku yang lain..
lapuk ke?? tak kan...


kalau lapuk pun tak salah kan...
biar meresap
bukan terpaksa..harapnya kekal buat pedoman hidup...
miss nadiah..semoga bertambah baik..
wallahuallam..

Perlu terisi

salam wbt
rabu lepas-berakhir exam long case medicine posting..akhirnya dengan tangisan kecewa..hati di tusuk sebak..tanpa henti terus terusan..dan ber sms dengan bonda memohon seribu kemaafan kerana sikap yang tak bersungguh..bukan aku sahaja yang berlinang air mata..sahabat sahabat yang lain turut sama..bukan kerana exam tetapi aku...mudah mudahan..

tamat exam..pesanan Dr. zubin masih lagi berputar putar dalam otak yang sempit ini..kamu dah besar..kamu perlu berdikari..kamu medical student..aku tersedar ke masih lagi angau dan fenim dengan exam sejam yang lepas?bukan pesanan untukku sahaja,bahkan buat kami semua..ye!!aku tersedar..yang kita ni memang belajar sendiri..kekuatan untuk bertahan patut ada dalam diri ini..menapak kejayaan menusur ranjau hidup..huhh..apa yang aku merepek tanpa arah tuju ini?yang pasti..hakikatnya...self directed learning awak oiii...belajar dengan desakan hati yang mesti dan sentiasa kena utuh dan mantap..~

belajar perlu berkat papepun..jangan lupa~
tersenyum sorang sorang...
malamnya pirahna..cerita yang mengembalikan trauma aroma sadis yang tidak mampu diterima otak..aduh terasa terbeban....penat dan mahu muntah...muntah tak jugak..angin sendawa jelaa..
tak boleh tengok..sadis dan seksi..tak berapa nak cerdik..aku bantai je..ni pendapat ikhlas dari hati ni..emm..tak daya nak tengok..aku alergy dengannya..tapi layaann...
penat...tido awal lah...

khamis pagi...tido sehingga cerah mentari menyapa pipi..lega dan tenang...langit dunia birunya damai..mereka sudah bekerja..tanpa jemu walau terpaksa,fikirku..bekerja dengan penat dan lelah sebagai buruh..menyiapkan binaan yang masih banyak lagi..bangunan kami..??uitm kampus sungai buloh..kampus perubatan..insyaallah lawa..dan terserlah kecemerlangannya..;)

aku teruskan pagi damai itu dengan murabbi cinta karangan ustaz hasrizal..memang sweet dan mencuit hati...~walaupun itu untuk kemudi rumah tangga~....best walau tibai je buku tuh..untuk sekadar terisi..tanpa sia sia..

cik ismah menjenguk dari muka pintu...yah,nak g OU?g nga Jiah...nak?
ermmm...seronok bunyinya..desus hati yang masih tidak terpancar dari raut wajahku sehingga is tertanya tanya..aku diam..diam seribu bahasa..hehhe...;p
aku terus saja bersiap....dan menuju ke OU...

to be continued....hehe..;)

wallahuallam

Insyaalllah..

salam wbt..
~Alhamdulillah..masih bernafas~
~Alhamdulillah...masih tersenyum selepas mendung seminggu~
~Alhamdulillah..alhamdulillah...alhamdulillah..~

maka berakhir sudah posting medicine..yang begitu banyak dan tidak cukup rasanya 8 minggu untukmu..
tidak ber idea untuk berkata apa walhal hati sedang berbunga bunga untuk menulis sesuatu..
emmm...berakhir dengan keluhan berat terbuku..huhh..;p

sedikit komen buat exam end of postings...~susah~
penat nak muntah yang tak hilang hilang dek membaca..tanya saja housemate yang kelihatan agak takut menghampiriku..muka masam dan ketat sentiasa..serius menjadi jadi..belum di tanya tuan empunya diri..aku menulis sambil jari menggigil gigil..adrenalin tanpa henti..bimbang kalau kesan pada jantung muda ini..termenung aku sendiri..
kenapa encik buntu menghampiriku saat exam saban hari..dan kenapa logik akal tak datang mencurah curah saat itu..takut benar jika tersekat di mana mana..harapnya lancar tanpa masalah..mudah mudahan..

dan medicine..banyak lagi aku tidak tahu pasal kamu..insyaallah practise akan bantu lebih baik dengan izin dariNya..terasa rugi kerana tidak rajin dari saat pertama masuk ke posting ini..rajin seperti saat pertama masuk ke posting surgery bagai hilang di tiup angin..angin khayalan dan angan angan..ermm..tapi aku akui aku amat penat ketika di posting medicine..tidak sekuat ketika di posting surgery..tetapi malasnya sama di kedua dua posting..

dan medicine..aku kembali menibai teori..teori yang di buat sendiri..walau azam baru sentiasa ingin jauh dari pengalaman exam long case posting surgery...
En. gugup..awak sentiasa temani saya..terima kasih..saya harap awak beransur melangkah pergi..dengan langkahan yang mantap...

walau apa pun..aku harap aku lulus..lulus cemerlang yang aku inginkan..tapi mengimbau kembali pada coretan dan coretan jawapan,aku rasa tidak berkemampuan..doaku harapnya lulus..insyaallah..;)

8 minggu sempat melakar kisah dan teladan..cerita cerita masyarakat yang tersembunyi pada kesempurnaan makna hidup..hidup yang pada ekor mataku sempurna..tapi realitinya tersasar..
~dont judge a book from its cover~ menyelami kisah mereka satu persatu, perlahan lahan meruntun sebak yang lama diam membisu..itulah mereka dan aku dengan kisahku...kisah masing masing..kisah terbuku jauh dalam lubuk sanubari..biarkan saja..ada manis menyusul nanti..insyaallah..

masih ingat..mengingatkan diri..menghormati mereka..walau latar belakang yang tidak pun terlintas di fikiran adalah sebegitu rupa..tapi kita hanya manusia..layakkah kita menilai mereka..sedang selayaknya di nilai oleh Allah sahaja..emm
..~terdiam terduduk dan termenung~

ECG..murmurs..Dan banyak lagi..aku tidak lagi pandai..masih lagi ingat.."doc,saya takot..saya tak tahu nak beza murmur apa"..boleh ke mcm tu doc? tak apa..kamu kena dengar beratus ratus kali..baru kamu tahu macam mana..terasa lega..terselit motivasi untuk terus belajar..~jangan pernah putus asa~

banyak aku tidak tahu pasal kamu...aku mahu belajar lagi...
dan aku harap aku berjaya..with time insyaallah..progression terserlah..
rural and urban posting pula selepas ini..no ideas..hopefully still can go on..
stamina untuk bertahan perlu kembali di jana..di charge..di pupuk..dan apa apa je yang bisa melipat gandakan powernya.


mungkin perlu suntikan semangat..dari orang orang tersayang..insyaallah..dalaman nya yang di jana diri sendiri mampu bertahan...;)

terus usaha..
teruskan ia berlipat kali ganda..
terus mara
teruskan langkah pantas jangan jatuh
jatuh bangun kembali..
dan..
~Insyaallah~
wallahuallam...

Sunday, 31 October 2010

Biarkan aku sendiri



aku ingin berlari

sedaya yang mampu

berlari tanpa menoleh lagi

tanpa menghiraukan sesape

biarkan aku terus berlari...

jangan halang aku menuju ke hujung sudut dunia

bersendirian

aku ingin bebas dari belenggu seribu rasa dalam jiwa

terus terusan begini aku tidak tenang

biarkan aku bersendirian..

bersendirian..

bersunyi sunyian seorang diri

biarkan aku menangis...

hingga kering air mata berganti darah

biarkan aku

biarkan aku bersendirian..


bukan kebahagiaan jalan pintas yang aku kejarkan

tunjukkan aku jalan lurus

biar aku hidup tidak berterusan dihimpit dosa yang aku sendiri lakarkan

bawa aku jauh dari itu

biar aku hidup dengan redhaMu bukan murkaMu..


Nukilan:NADIAH

Thursday, 28 October 2010

santapan feveret


dari rupanya...
aromanya....
dan kelazatannya.....
mee goreng tetap pilihan..
paling best air tangan mak kesayangan
inilah mee goreng yang ada..=p

Friday, 22 October 2010

menyemaraklah dikau


semalam aku bertatih dalam sinar kelam
mengeja kehidupan
walau payah seringkali menjenguk
Lorong kaca itu ku susuri
walau satu demi satu langkahku
Menagih darah, keringat dan air mataku
pada asbab...

aku tidak tegar melihat jerit payah bonda dan ayahanda
dek kemalasan dan kelemahanku
pada asbab...

aku ingin meniti sinar kejayaan
walhal diri ini serba kekurangan
Sungguh janji tuhan itu pasti
tiada siapa yang berusaha melainkan Kau yang membayarnya

sedetik aku bertatih di lorong kaca
aku tiba pada penghujung penuh duri
Tuhan..Kau masih mahu menguji
aku merangkak, berjalan dan kalau perlu berlari
mengejar kejayaan
yang kupasti ada di hujung sana

salju takkan bisa pernah memadam semangatku
azamku tak bisa gugur
bersama kekuningan daun musim luruh
Mentari yang mencengkam tak bisa
menghambat aku bermalasan
di teduhan lagha

warna warna yang mekar lewat musim bunga tak bisa melalai diri
dengan pesona dunia
dalam mengimarahkan dar al fana
demi berteduh di bawah redhaMu

Monday, 18 October 2010

strengthen inside

Everytime you feel like you cannot go on.
Everytime you commit one more mistake.
Don’t despair and never loose hope.
Turn to Allah.
Ya Allah...
Guide my steps....don’t let me go astray..
You’re the only one that showed me the way.
Showed me the way.

Saturday, 9 October 2010

Saya bersalah..



Salam wbt..


~rasa kesal yang menebal dalam dada ~
jahat sangat saya rasa..saya jahat sangat


saya x koling mak..

saya bersalah..anak yang tak ingat mak...

bukan tak ingat...


tapi saya serabut...otak saya penuh kacau...

padahal mak lah tempat kita nak ngadu apa pun selepas Allah..

tapi saya takut membebani fikiran mak saya


saya rindu nak balik umah..tapi medicine ini menyeramkan saya..

saya tak patut wat cam ni kat mak saya..

maaf mak...



saya sayang mak

saya sayang ayah








bila kita sedih...

bila kita susah hati

berzikirlah..

ingatlah Allah..

semoga segalanya dipermudahkan buat kita

Ketahuilah...


~salam~
...........copy from........

Sesungguhnya tidaklah aku ingin menikah melainkan kerana aku tidak ingin mati dalam keadaan agamaku ini hanya setengah....

Dan tidaklah aku ingin menjadi orang yang menikah melainkan kerana aku meyakini janji Allah bagi orang yang menikah itu benar adanya....

Tahukah kau bahawa setiap hubungan suami isteri yang halal itu adalah sedekah yang dapat mendatangkan pahala..?

Tahukah kau bahawa hanya dengan merengkuh tangan isteri maka berguguranlah dari jari jemari dosa-dosa..?

Dan tahukah kau bahawa… bila seorang isteri meninggal dunia sementara suaminya dalam keadaan redha padanya maka ia akan masuk surga..?

Dan bila semasa hidup dia taat kepada Allah dan taat pula kepada suaminya maka ia boleh memasukinya dari pintu mana pun yang ia suka.....

~tahniah buat kawan kawan yang telah mendirikan rumah tangga~
byk kelebihan yang diperoleh dari hal ini...~
p/s:cepat cepatlah berkahwin bile sudah sampai masanya.~

sekadar mengisi masa lapang di petang senja merah hari ini
wallahuallam

Wednesday, 6 October 2010

DOA

Salam wbt..
~Marilah sama sama kita menadah tangan berdoa..sentiasa memohon dan mengharap kepada Pencipta Yang Maha Agung.~
......moga hidup kita lebih bermakna......

"Ya Allah..kurniakanlah aku kejayaan di dunia ini...agar kelak aku dapat berbakti untuk agama, bangsa dan tanah airku"

"Wahai Tuhan Yang Maha Mendengar,berikanlah aku kesihatan agar dengannya aku dapat berusaha mencari rezeki yang bertaburan di bumi milikMu dan agar kami bahagia."

"Wahai Zat Yang Maha Kaya,kurniakanlah aku rezeki yang melimpah ruah agar dengannya aku tidak meminta minta kepada selain daripada-Mu juga aku dapat berkongsi bahagia dengan orang susah dan golongan yang memerlukan di sekelilingku."

"Ya Allah..izinkanlah dia sebagai pasangan hidupku jika itu yang terbaik untukku agar kami dapat membina keluarga bahagia berpaksikan mawaddah wa rahmah.Keluarga sakinah yang dapat meneruskan generasi soleh untuk masa akan datang."

~Ya Allah...berkatilah hidup kami...permudahkanlah bagi kami tiap tiap urusan yang kami lakukan...bantulah kami ya Allah,untuk membersihkan hati hati kami.~
wallahua'lam.

Badai kehidupan

salam...

~Daripada Abu Hurairah r.a bahawa Rasulullah S.A.W bersabda yang bermaksud:Perumpamaan orang mukmin adalah seperti tanaman yang selalu digoncang angin,(beliau juga) orang mukmin selalu diduga dengan pelbagai dugaan dan cubaan.~

Demikian hakikat yang harus diakui oleh setiap insan bahawa dunia adalah ujian.Jangan kita terlalu memandang kepada mereka yang lebih bertuah daripada kita.Tetapi pandanglah mereka yang lebih bernasib buruk daripada kita.Semoga ini akan menimbulkan keinsafan dalam diri kita.
Teladanilah Rasulullah s.a.w yang sentiasa menghadapi ujian berat dalam hidup Baginda.Rasulullah s.a.w pernah dicampak kotoran ke atas kepala,dibaling batu sehingga luka muka dan kakinya serta patah giginya,dipulaukan sehingga terpaksa memakan daun daun kering,diusir dari Makkah kampung halamannya,difitnah isterinya,dibunuh 40 sahabatnya dalam perjalanan berdakwah,kematian anak anak,dihimpit kelaparan sehingga terpaksa mengikat perut,dituduh gila serta ahli sihir dan sebagainya.
Keadaan yang sama turut di hadapi oleh sahabat sahabat Baginda,para solihin yang memperjuangkan islam ramai yang mati dibunuh.

Siapa kita berbanding mereka?
Adakah masalah yang kita hadapi selama ini lebih besar dari ujian mereka?

Kita hanya perlukan sedikit kesabaran berbanding mereka.Kesabaran dalam menempuh karenah dunia, untuk hidup sebagai seorang muslim yang bahagia di dunia dan tentunya di akhirat sana nanti.
"Firman Allah: Adakah kamu menyangka bahawa kamu akan masuk syurga,padahal belum sampai kepadamu (ujian dan cabaran)seperti yang yang telah berlaku kepada orang yang terdahulu?Mereka telah ditimpa kepapaan(musnah harta benda) dan serangan penyakit serta digoncangkan (oleh ancaman musuh),sehingga berkatalah rasul dan orang beriman bersamanya :Bilakah (datangnya) pertolongan Allah?Ketahuilah sesungguhnya pertolongan Allah itu dekat(asalkan kamu bersabar dan berpegang teguh kepada agama Allah)" Surah Al-Baqarah (2:214).

Orang yang menyedari hakikat dunia sebagai ujian, dia akan terus berusaha kerana dia memiliki 2 unsur motivasi dalam dirinya.Pertama,dia tahu bahawa hidup adalah ujian.Kedua, dia tahu bahawa apa jua yang dilakukannya akan mendapat ganjaran di akhirat.

~Ya Allah ya tuhanku,berilah kepadaku ganjaran terhadap musibah yang aku lalui dan gantikan bagiku sesuatu yang yang lebih baik daripadanya~
~inna lillah wa inna illaihi raji'un~

wallahua'lam.

Sunday, 3 October 2010

Takut dan harap

~salam~
Kekadang mahmudah tidak kecapaian hanya dengan tekunnya amalan..
Tapi harus ditempa oleh tusukan ujian
Dari kesakitan, kegagalan dan..
persengketaan.

Kekadang Allah menyempitkan..supaya kita tak hanyut dalam kesenangan..
Kekadang Dia melapangkan..supaya kita tak selalu dipagut kesempitan..
Kekadang Dia melepaskan kita dari kedua-duanya...
Supaya tidak bergantung kepada sesuatu
selain-Nya!

Ya Allah..
Dalam alpa dan berdosa...kami takut
Dalam ingat dan taat.. kami harap
Takut kemurkaan-MU!
Harap keampunan-MU!

~Hidup adalah satu ujian yang menimpa semua manusia,tidak kira kedudukan,harta dan pangkatnya.Firman Allah:“Dijadikan mati dan hidup adalah untuk menguji manusia siapakah yang terbaik amalannya.” (Al Mulk).~
~wallahuallam~

Saturday, 2 October 2010

~resah penantianku~

salam wbt...
"ujian lumrahnya dunia"

....Ya Allah,Yang Maha Mendengar...makbulkanlah permintaanku...

pahit dan perit...terima sahaja sebagai penghapus dosa..

"Bila senang aku melupakanMu..dan tatkala aku susah aku mencariMu"

Ya Allah...Sesungguhnya Engkau Maha Pengampun,amat cinta memberikan keampunan..Maka ampunilah kami..
aku yakin ada natijah disebalik kepayahan itu..ada rahmat disebalik ujian itu..ada nikmat tersembunyi di birai musibah..

mungkin inilah yang terbaik buat kami biarpun hati kami sentiasa mencemburui kesempurnaan yang tidak ada pada kami...
kerana kami manusia yang tidak dan tidak akan pernah puas dengan nikmat..sering mempersoalkan setiap ujian yang menimpa..
sedangkan diri kami sebenarnya tidak layak pun untuk menimbulkan persoalan kenapa,kenapa,dan kenapa...kenapa mesti kami...

~hujan di luar lebat sekali menghempas bumi...seiring dengan angin malam,sejuk sampai ke tulang...biarlah hati ini menangis lebih lebat dari hujan diluar sana..Dengarlah hati ini mengaduh...Ya Allah..~

wallahuallam.

Friday, 24 September 2010

kadangkala tidak indah

salam wbt..
saye dapat rasakan saye sdg beremosi waktu ini...mungkin kerana saye penat.seminggu saya dengan medicine posting benar benar memenatkan merunsingkan fikiran saye..tido malam yang lewat,bangun pagi yang awal...lena yang tidak begitu berkualiti dengan jiwa kacau waktu itu..
mungkin ini adalah ujian buat saye..mungkin juga dgn ujian ini saye akan menjadi lebih baik..insyaallah..
seingat saye,ada satu hari dalam minggu ini yang mungkin saye rasakan amt sedih buat saye..sehingga saye rasa bosan dengan bidang perubatan ini,sehingga hampir hampir mematahkan semangat yang terkumpul dalam diri saya.emm..malas rasanya untuk mengembalikan ingatan sy pada peristiwa yang berlaku.Petang itu,seminar yang biasa mengumpulkan semua posting seperti biasa diadakan di kampus selayang.saye tetap meneruskan langkah untuk ke sana.walau hakikatnya ia sangat berat utuk diteruskan.saye sibuk mengemas nota dan homework yang saye ingin lakukan di rumah pada malam harinya. dan ketika itu,fikiran saye sedang melayang jauh..berpusar pada masa depan..semangat perjuangan sebagai pelajar perubatan kian rapuh dan hampir hilang waktu itu...dalam hati saye~ya Allah..aku lemah waktu ini ya Allah.Bantu aku ya Allah...~sebak....
tatkala saye sedang sedih memikirkan tahap semangat saye waktu itu,sahabat menghulurkan artikel stail tazkirah kepada saye..yang saye nampak dari ekor mata saye waktu itu hanyalah salam syawal..desus hati lagi..erm,mungkin pasal puasa 6..nantilah bace.artikel itu hanya dibiarkan sahaja.
sehinggalah dr hafil memulakan lecture nye,saye terasa ingin membaca artikel tersebut..bila saye bace terus air mata saye menitis..cepat2 di seka supaya xde yang perasan..saye ingin pahatkan ia pada coretan rasa blog ini..kerana ia bermakna~~

DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA PENYAYANG
Segala puji bagi Allah kerana masih meminjamkan kita hari ini dengan pelbagai nikmatNya, yang membolehkan kita terus bergelar pelajar perubatan.Melihatkan para pesakit di ward, terasa begitu banyak nikmat Allah pada diri ini.Dan sesungguhnya nikmat sebiji mata kurniaanNya sahaja tidak mampu dibayar walau dengan ibadah ratusan tahun
oleh seorang yang bergelar abid.Menyelami diri sendiri, sebenarnya siapa aku di hadapanNya?Apakah Allah memandang gelaran'doktor'seperti mana masyarakat yang menyanjung gelaran ini.Sama sama kita muhasabah diri.Semoga nasihat tokoh di bawah menjadi pencetus untuk kita berfikir.
Salam Syawal,khas untuk anak anak yang bergelar pelajar perubatan dan kepada ibu bapa kpd anak anak di atas.
Sedikit pesanan ini dinukilkan oleh seorang yang pernah menjadi pelajar perubatan selama 5tahun,seorang doktor selama 19 tahun,menjadi pakar O&G dan pendidik kepada pelajar perubatan selama 13 tahun.
ANAK ANAKKU....
Kalian sebenarnya bertuah kerana dipilih Allah mempelajari satu bidang yang amat besar faedah dan manfaatnya buat manusia dan dunia.Apapun yang mendorong kalian membuat keputusan menjadikan bidang ini pilihan, kalian sudah sampai di sini!!!
Harapnya dorongan ini bukanlah semata mata mahu mencuba nasib,memenuhi hajat dan hasrat kedua ibu bapa dan keluarga yang mahu seorang bergelar doktor dalam salasilah keturunan,ataupun ingin sentiasa bersama dgn rakan kariblain yang kebetulan juga mendapat tawaran yang sama..
~jangan kalian terkejut nanti dengan realiti pengorbanan yang mesti kalian lalui nanti~perubatan adalah satu lapangan yang perlukan komitmen pembelajaran sepanjang hayat.kalian sendiri yang perlu mencetuskan keghairahan mahu menuntut ilmu,bukannya hanya berharap dan bergantung sepenuhnya kepada tenaga pendidik yang menunjuk ajar.kalian akan mulai mendengar self-directed learning,student centered education,life long learning,community based learning dan lain lain.
pengajar kalian bukan hanya professor dan pensyarah perubatan,malah yang bergelar pesakit itulah yang paling banyak mengajar dan memberi tunjuk ajar.para jururawat adalah mentor yang paling berpengalaman dan perlu di beri penghormatan.
yang paling utama adalah akhlak kalian..menjadi pembeza utama antara pengamal perubatan yang mulia dan doktor yang angkuh..
UNTUK IBU BAPA KEPADA ANAK YANG MERUPAKAN PELAJAR PERUBATAN
mohon dipastikan kalian sudah menyediakan anak anak kalian dengan akhlak yang sempurna terutamanya dalam aspek rohaniah dan akhlaqiah mereka.mereka akan menjadi doktor perubatan-bukan calang2 profesyen.
sokong dan dokong lah mereka sehingga ke akhir nanti-kerana cubaan dan dugaan yang anak anak ini perlu hadapi bukan setakat semasa dalam latihan sahaja malahan lebih mencabar apabila telah bergelar doktor nanti.Insyaallah, kalian akan sentiasa dilindungi Allah dari segala bencana selagi mana pergantungan hanyalah kepada Allah semata mata.
DR HARLINA HALIZAH SIRAJ,
PAKAR PERUNDING OBSTETRIKS &GINEKOLOGI
HOSPITAL UNIVERSITI KEBANGSAAN MALAYSIA..


ermm...meniti hari hari yang penuh mencabar dalam realiti kehidupan seorang pelajar perubatan sebenarnya memerlukan kedekatan hati kepada Allah.Memerlukan keberkatan dan adab adab yang digariskan islam.Sama samalah kita sahabat sahabat di samping kita berusaha memenuhi tuntutan assessment posting,jangan kita lupa yang paling utama dgn Allah,pemberi nikmat ini kepada kita.Kembali menelaah diri,apakah benar niatku menjadi seorang doktor kerana Allah?? sejauh mana kebenarannya terbukti apabila kita diuji....sahabat sahabat,jngan kita hebat di hadapan manusia sedangkan kita bukan sesiapa pun di hadapan Allah..Meniti kalam cinta Illahi,87:16-17"sedangkan kamu(orang2 kafir)memilih kehidupan dunia,padahal kehidupan akhirat itu lebih baik dan lebih kekal"
~~FASTABIQUL KHAIRAAT~

astaghfirullah hal azim...saye baru tersedar...artikel ini ingatkan saye.alhamdulillah..supaya tidak berputus asa..insyaallah saye boleh!!Allah Yang Maha Mendengar setiap rintihan dan setiap apepun yang terbuku di hati saye~
dengan itu,saye rase insyaallah sayeakan cuba bangun..cuba juga untuk bangun dan terus melangkah..insyaalah~~~
Wallahuallam.

Saturday, 18 September 2010

~masih kosong~

salam wbt..
~saya x bersedia lagi nak meneruskan pengajian untuk next posting~
hati mengaduh lagi...next posting...posting ape ye?medicine posting.
semasa saya sedang berada dalam surgery posting,dak2 medicine waktu tu sangatlah sibuk..ada yang sampai tido kul 3 4 pagi untuk study..erm..lemah ase nak teruskan langkah..banyak yang perlu tau.dengan saye yang suka termenung dan berehat tentu begitu berat saya rasakan..game akan bermula.teruskan!!hati sy terus memaksa jasad sy ini.sy masih tidak berdaya..longlai sekali badan sy ini.
seingat sy,dak2 medicine selalu pesan supaya terus siapkan case patient yang dah di clerk dan yg dah d examine...
sy ni tak rajin..ta[pi sy sentiasa cuba untuk rajin..yang pasti dalam fikiran sy waktu ini belum terbayang planning belajar dan persediaan untuk medicine posting yang amat mencabar kerana banyak sekali yang perlu sy bc dan ingat..
sy harap apa yg sy dah belajar waktu surgery posting dulu bisa bantu sy nanti..
wallahuallam..

Sunday, 12 September 2010

Banyak cerita~

salam...
awak..cantik kan bile pandang bumbung dunia.awk nampak tak,ada lakaran lakaran di suata sudut di situ...tengoklah..cantik kan.cuba awk tengok ada seekor burung..terbang seekor sahaja..gayanya seperti bermasalah..wak,nape burung tu..?kesian dia.se ekor sahaja membawa diri.
entah entah burung tu pun macam dya tak?mungkin gusar hatinya..mencari cari tenang yang da lama hilang..astaghfirullah hal azim...

awk..hari ini dya terfikir satu benda..dya seakan akan tersedar dari lamunan..hakikat kehidupan ini sangatlah singkat..singkat sangat..dya pun terfikir..cukup ke?cukup ke? dan cukup ke amal dya dalam singkatnya usia kehidupan dunia untuk dya hidup kat akhirat sana..dya takut sangat wak..hati dya sendu..dya takut sangat dengan perbuatan salah dya walau kecil di mata insan,tapi dya bimbang andai kata perbuatan dya itu bisa mengganggu gugat kehidupan dya akan datang..

hidup didunia tidak lama..untuk apa kita terlalu mengejar dunia..sedangkan jelas untuk di lihat yang usia dunia terlalu tua..sudah hampir pada penghujungnya..

hidup kita mungkin tidak sebahagia yang kita impikan..juga tidak semewah yang kita selalu angan angankan..tapi ape yang kita mampu buat tatkala sukar datang menghimpit jiwa..adalah ingat Allah..ujian darinya..yakin yakin dan terus lah yakin bahawa hikmahnya sangatlah besar..kahidupan atas dunia ini singkat..motivasikan diri dengan bertahan..manis disebaliknya menanti kita..

Dya ternampak seorang sahabat yang bergambar berlatar belakangkan masjidil haram..desus hati dya saat itu alhamdulillah..umrah sudah.emm..bilakah dya akan berpeluang untuk ke sana.?sebak mengiringi dya setiap kali terpandang kaabah..jiwa meronta ronta untuk ke sana..Moga Allah permudahkan segalanya buat dya..agar dya berkesempatan juga untuk ke sana..suatu hari nanti..insyaallah..

hakikat kini..dunia haru biru..saat penghujung yang kian menghampiri..moga kita selamat di sini di dunia ini dan yang paling kita harapkan selamat di sana..akhirat nanti..
"Ya Allah..janganlah kiranya Engkau palingkan hatiku tatkala aku enak menikmati kemanisan beribadat kepadaMu..Ya Rahman,saratkan hatiku dengan cinta kepadaMu..biar rasa cinta itu meresap ke seluruh urat nadiku fan bersemi selamanya hingga akhir nafasku..Ya Allah akhiri nafasku dengan kalimah laila haillallah.."
wallahuallam.....

Saturday, 28 August 2010

Alhamdulillah~

I was so far from you..Yet to me you were always so close..
I wandered lost in the dark
I closed my eyes toward the signs you put in my way
I walked everyday further and further away from you
I never thought about...
All the things you have given to me
I never thanked you once
I was too proud to see the truth
And prostrate to you
Until I took the first step
And that's when you opened the doors for me
Now Allah, I realized what I was missing
By being far from you..
Allah, I wanna thank you
I wanna thank you for all the things that you've done
You've done for me through all my years I've been lost
You guided me from all the ways that were wrong
And did you give me hope..
for bringing me home..

الحمد لله
الحمد لله
الحمد لله
All praises to Allah

Friday, 27 August 2010

Pada Ramadhan ini

~salam wbt~
Hakikatnya ramadhan ini akan pergi..Namun yang pergi hanya giliran purnama
tapi bukan rasa dan maknanya
Semoga semuanya masih..di jiwa yang sentiasa merindui barakah dan maghfirahnya..

Apakah roh Ramadan ini akan terus menerangi bulan-bulan seterusnya?
Nanti Syawal bertamu jua..bersama wajah seindah fitrah...
Tasbih, tahmid dan takbir pun diucapkan dan di situ satu kemenangan di raikan..
di satu peperangan..peperangan dalam diri..

Apakah kita berjaya??
ataupun kita hanya sekadar menumpang gembira..
di pinggiran kebesaran-Nya...

Ramadan dan Syawal akan pergi...dan masa saling silih berganti
Dan kita bagaimana?? Masihkah lagi di pelabuhan alpa? atau masih di dermaga dosa?
Dan bahtera kita terus kelelahan..dihempas ombak keresahan..

Akan tiba saatnya..ketika Ramadhan dan Syawal datang bersua lagi..
Tapi yakinkah kita berkesempatan untuk menyambutnya!!
kerana kita tidak tahu bilakah masa kita akan pergi..
pergi meninggalkan pentas kehidupan dunia yang terlalu pendek ini..
~wallahuallam~

Friday, 20 August 2010

~cahaya hati~

Bila hati payah mengingati Allah...
Bila hati tak syukur dengan kesenangan...
Bila hati tak sabar dengan kesusahan...
Bila kurang terkesan oleh peringatan...
Bila cintakan diri lupakan kawan...
Bila cenderung pada yang haram dan dosa...
Suka menzalim dan menganiaya..
~~itulah petanda hati telah buta~~

Paksalah hati mengingati Tuhan
Belajarlah syukur dengan yang ada
Hasil bersabar dengan apa yang tiada
Dekati sumur ilmu ceduklah titisan peringatan

Jauhilah yang haram dan syubhat
carilah bimbingan solehin terdekat
bersahabat dengan orang yang baik
pemurah, pemaaf dan bersedekah…
nescaya hati kan bercahaya semula!

~Rujukan:Ustaz Pahrol~

Friday, 6 August 2010

little

Salam wbt

Fear...
One thing that cripples my mind and soul....
drains of the strength to carry on....

wasalam

Saturday, 31 July 2010

rindu lagi

salam...
hari ni sedikit rasa duka tersemat di kalbu..
dipermulaan hari aku di uji makna sabar...sabar berhadapan dengan ujian kecil dari illahi..pada permulaan hari yang dimulakan dengan penuh senyuman..tiba tiba di ragut rasa hampa dan kecewa..berbaur sedikit dengan rasa marah..
tatkala kusyuk menelaah di meja seorang diri...dengan kepayahan melawan rasa sedih di uji di pagi hari...tiba tiba teringat emak dan ayah di kampung...kedutan usia di wajah mereka benar benar meruntun rasa sebak di jiwa ini..susah mereka tak dapat aku selami...moga Allah permudahkan segalanya buat ibu dan ayah...

hakikatnya aku ingin ....
...di peluk mereka...
....di ungkapkan kata kata semangat oleh mereka....
....di ingatkan aku ape yang harus ku lakukan saat sedih begini...


....aku rindu mereka..

"Dan Kami pasti akan menguji kamu dengan sedikit ketakutan,kelaparan,kekurangan harta,jiwa,dan buah buahan.Dan sampaikanlah berita gembira kepada orang orang yang sabar."(2:155)

dan betapa aku perlu bersabar tatkala di uji dengan sedikit ujian dariNya..innalillahi wa innailaihirajiun..
wassalam..

Saturday, 17 July 2010

sulit dan sakit

salam..

"You need to remember that what happen IN you is more important than what happend TO you"...

kehilangan daya tumpuan..
kehilangan daya ingatan....
pudar rasa kerajinan...

..........memenatkan diri ini..mencengkam tabah yang tersimpan...meresahkan hati........

“Sebahagian keelokan seorang mukmin adalah meninggalkan apa yang tidak perlu baginya” (Hadis Riwayat Tarmizi)

wallahuallam..

Sunday, 11 July 2010

sisa semalam

salam wbt.

Di saat kebimbanganku hadir...Persimpangan itu wujud..Terkapai kapai aku memilih jalan hidup..Di situ kegoncangan emosiku timbul dan di situ juga kegigihan yang lama tersemat di sanubari kian memudar..anyaman ketabahan ku mula menipis...Pergilah!!!
Jangan lagi pernah kalian hadir..mengocak tenangnya damai kalbu ini..
Ya Allah..berikan daku bahagia..berikan daku cerita gembira.. merasai tenang jiwa dalam pelukan kasihMu..Di jalan penuh berliku..
Ku mohon wahai tuhan..Luruskan langkahku..agar aku teguh menapak..kukuh berlari..meredah onak berduri,tanpa pedulikan..
kepayahan perjalanan ini.

"Wahai jiwa yang tenang! kembalilah kepada tuhanMu dengan hati yang redha dan diredhaiNya.Maka masuklah ke dalam golongan hamba-hambaKu dan masuklah ke dalam syurgaKu" (89:27-30)

wallahua'llam

Friday, 9 July 2010

keutamaan hidup ini

Duhai kalbuku..Amat sukar kutafsir nurani yang membisu ini..Walaupun pada hakikatnya..lancar benar melontarkan kata-kata..Dalam kepiluanku menerima suratan..Keredhaan yang utuh ku cuba bangunkan…Tertarah juga dek linangan air mata.Walau jasad ini sedaya upaya memangkas semua itu daripada berpucuk di hati.Tapi apalah qudrat seorang hamba yang ilmunya tak terjangkau ke sebalik dimensi kehidupan.Kata hati yang kadangkala sememangnya amat sukar untuk ditelah..ini hakikat insaniah yang lemah.Merungkai kebenaran..
Ya Allah yang Maha Kuasa..Ku tahu inilah yang terbaik untukku..Kerna mata kasarku masih belum berupaya untuk menerjah natijah disebalik kepayahan itu..
Rahmat disebalik ujian juga nikmat disebalik musibah...
Kugagahi jua perjalanan ini..Mengampuhkan benteng keimanan dengan kalamMu Al-Quran..
Ingatan pembasah bibir hanya padamu yang maha mendengar..Ketentuan dan ketetapan..Bakal menemukan cahaya yang ingin dicari.Semoga kasihku dan kasihMu bersimpul erat..Menjadi wasilah padaMu sang Khaliq..

"Keutamaan cinta yang kekal abadi..."

Monday, 7 June 2010

Elektif Terengganu..

salam..
sudah lama tak menulis..pada blog yang serba kekurangan ini..pada cetusan rasa yang tiada penghujung..sentiasa ada rasa..kadang-kadang rasanya enak..kadang-kadang rasa itu tidak bepaksi-rasa yang entah apa2...
keputusan peperiksaan telah di umumkan..alhamdulillah segala yang kuharapkan termakbul..moga moga perjalanku di permudahkan..program elektif akan bermula..sekadar bersetuju dengan pilihan tajuk ahli kumpulan - candat sotong,aku mula mengerah otak untuk berfikir perjalanan program ini..
Alhamdulillah..maka berkampunglah sahabat sahabatku di pondok usang kampung Rhu Dua -rumahku..Pada awalnya,aku agak kelam kabut..tapi itu bukanlah satu masalah yang besar..cuba letakkan diri ini pada tahap kematangan yang sepatutnya,aku melayan tetamu yang datang dengan sebaiknya..alhamdulillah..aku renung kembali,manisnya elektif ini terbina pada ukhwah yang terjalin walau cuma dalam tempoh seminggu..hingga sekarang ibu selalu menyebut gelagat serta gelak tawa mereka..tidak dapat ku nafikan,aku agak letih..tapi letih itu terbayar dengan satu nilai ukhwah..nilai kasih sayang..nilai kekeluargaan..nilai persaudaraan..nilai-nilai murni..berpegang kepada kata kata ini,tetamu datang membawa rezeki..membawa keluar bala dari rumah..aku panjatkan kesyukuran padaNya.
mencandat sotong - inilah buat pertama kalinya dalam hidupku..buat pertama kalinya aku berada di tengah lautan biru..pengalaman yang cukup indah aku rasakan..petang itu kami turun ke laut..aku serah segalanya pada Yang Esa..walaupun pada hakikatnya aku sangatlah takut..bot yang kami naiki terus meluncur membelah lautan yang pada awalnya berwarna hijau..perlahan lahan bertukar biru..aku,fairuz dan adia berada di bahagian belakang bot..manakala zhafri dan suhairi serta golongan lelaki yang lain berada di bahagian hadapan..kesempatan itu aku ambil untuk berbaring di atas pukat..memandang ke atas,memandang pada langit yang luas..langit biru dihiasi kumpulan awan nipis..menghasilkan corak yang pelbagai -cantik.fikiranku tenang sekali..tenang..angin petang itu sedikit kencang..sejuknya singgah hingga ke tulangku..ku peluk tubuh,menentang angin yang menyapa pipiku..tenang sekali..percikan dari ombak menyedarkanku dari khayalan..tiba-tiba aku teringat ayah..anak nelayan ini cuba membayangkan bagaimana susahnya ayah bertahan dengan sejuknya angin,dengan geloranya laut..maka tidak semena mena air mataku mengalir..ada sendu yang menemaninya..cepat-cepatku seka ia dari terus mengalir..ayah,akanku balas jasamu..insyaallah..janjiku.
Maka,bot berlabuh di tengah lautan..di kejauhan aku melihat kerlipan lampu-berderetan..panorama yang cantik..ku dongak ke atas,bintang bintang berkerlipan..subhanallah..tenang sekali- ubati stress dan penat yang bersisa untuk exam saban hari.semua orang bersiap untuk solat maghrib..umpan candat aku campakkan ke dalam laut..huh.percubaan yang penuh gaya..fikiranku tak tertumpu pada umpan yang telah di campakkan..aku hanya termenung jauh ke dalam lautan biru.entah apa yang ku fikirkan..aku sendiri dah lupa dan tidak tahu..Pak Teh Hin,pemilik bot itu menghampiriku.duduk di sebelah dan aku hanya tersenyum..sambil berulang kali memberitahunya "kite dok panda pok.."walau tidak di tanya.Pak Teh kenal ayahku..entah kenapa Pak Teh duduk dan bercerita kisah hidupnya padaku..aku hanya mendengar dan mengiyakan shj..detik hati.."orang tua tua suka bercerita.."tapi cerita nya bukan sekadar cerita..bermesejkan perjuangan..perjuangan yang perlu diteruskan oleh generasi kini..ada juga unsur unsur agama diselitkan..best3x..begitu semangat pak teh bercerita..ilmunya banyak..setiap hujah yang dikemukakan mesti disusuli dengan ayat-ayat Al-Quran..Aku masih ingat pesannya,ngaji al quran sapa lekat di dada..alhamdulillah..di tengah lautan kala itu aku di ingatkan dengan ayat2 dariNya..syukran Ya Allah..
Lucu bila kenang kembali pengalaman mencandat sotong ni..setiap kali mendapat sotong mesti di susuli dengan jeritan kerianganku-memecah kesunyian malam..di tengah badai..huhu..ada juga aku malas untuk tarik tali candat naik..kerana berat pada tali candat itu sama saja..hakikatnya sotong dah 2 ekor berjaya hinggap..mujurlah zhafri yang tolong angkat..huhu.
penat sudah berceloteh..akanku sambung lagi ceritaku lain kali..sekian..

Tuesday, 18 May 2010

Damai pagi ini...

salam wbt...
Di luar,sepasang burung sedang asyik berbual..bersahut sahutan menjawab pertanyaan..bahasa mereka bergabung,lalu menitipkan sebuah melodi ketenangan..melodi yang menghiasi pagi yang mendamaikan..pagi yang bersamanya ada aroma kesyahduan..angin nyaman yang hadir dengannya menjadikan jiwaku benar-benar tenang..Kala ini,suasana yang indah menyelimutiku..bahagianya Ya Allah..Alhamdulillah..bisikan hati tidak ku endahkan lagi dek asyik dengan melodi siulan burung burung..indahnya hidup ini...
Aku melontarkan pandanganku jauh ke luar tingkap..hanya kesunyian yang menemaniku bila keseorangan di bilik waktu ini..beberapa pekerja tekun sekali menyapu daun daun kering..tekun mencari rezeki untuk keluarganya barangkali..fikirku,muda mudi masih lagi di ulit mimpi dengan melodi alam pagi begini..aku?terus menghayati damai yang masih bersisa di bumi malysia tercinta ini..damai yang seakan akan hilang di mata insan..
Kewarasan akal hadir bila aku tenang begini..tenang yang ku harapkan panjang..dalam pandanganku,ku titipkan doa..“Ya Allah,berikan daku ketenangan hati sepertimana yang aku harapkan..sepertimana yang Engkau janjikan”..
Kerana aku insan lemah..dalam diri ini ada jiwa..jiwa yang masih muda..yang mudah benar goyah..Ingin aku mengadu padaMu,Ya Allah..dengarkanlah rintihan lemahku ini..Yang sering lelah dalam nafasku sendiri..yang sering terhambat oleh batasnya waktu dinihari..yang sering tersungkur dalam ranjau berduri..yang sering rebah tak terdaya bangun berdiri..yang sering sesat dalam hembusan kabus tak bertepi dan
yang masih tercari-cari..HidayahMu ya Ilahi....CintaMu Ya Rahim, takkan ku sia-siakan..bahkan hanya itu yang ku perlukan...
Langit biru di selaputi kabus nipis,daun daunan yang kehijauan dan embun pada halusnya daun rumput yang menghampari bumi...mencetuskan kesegaran..kesegaran luar biasa..jarang benar aku nikmati..Termenung lagi aku kala ini..aku sedar,perjalananku masih panjang..perjalanan yang menagih erti pengorbanan..perjalanan yang aku sendiri perlu teruskan..bersama kekuatan makna sabar..Aku tadah tanganku..pada-Mu Ya Allah, hindarilah aku dari terpesong dari jalan-Mu...kerana Kau Yang Maha Mengetahui dan Kau lah sebaik-baik perancang...Maka,tetapkanlah yang sebaik-baiknya buatku supaya dapat ku teruskan hayatku dengan penuh ketakwaan pada-Mu...Bantulah hambamu ini yang masih samar jalan hidupnya..Moga jalan hidupku lurus Ya Allah..
"Layakkah aku dengan syurgaMu..ampunkan daku,ya Allah.." Pasti tiada coretan begini dalam hidupku kalau bukan kerana nikmat seorang Islam...Alhamdulillah..kekalkanlah daku dalam nikmat iman dan islam hingga akhir nafasku..
Pagi ini benar benar bermakna..tenangnya membawa aku begitu dekat denganMu Ya Allah..Kerana ku tahu bahawa kehidupan ini tidak lurus - berbengkang bengkok..kerana juga penantian di hadapan sana tidak dapat ku jenguk..manis ke?masam ke?pahit ke?atau ia campuran rasa-rasa?..hakikatnya itulah kehidupan..susahnya hidup,kena juga teruskan..manisnya hidup,tetap teruskan...Hari ini akan berlalu pergi bagai angin lalu..esok pasti ada tetapi esok belum pasti untuk kita...sekali lagi,coretanku bertemankan air mata..cukup sekadar ini..jiwa halusku diruntun sebak dalam damai pagi..ku harap esok aku masih lagi berkesempatan..untuk menikmati kedamaian pagi..
wallahua'lam..sekian..

Thursday, 13 May 2010

daisy...=)

salam wbt...
Alhamdulillah..akhirnya peperiksaan akhir tahun 2 mbbs220 tamat hari ini...
ku panjatkan setinggi tinggi rasa syukur buatMu ya rabb...Engkau masih lagi memberikan kesempatan untukku menikmati udara segar,meneruskan langkah hidupku,Engkau kelilingi daku dengan sahabat-sahabat yang menggembirakan...segala puji pujian buatMu Ya Allah..
3 minggu yang memenatkanku..3 minggu yang mendebarkan jiwa dan ragaku..aku penat..penat bukan semata mata pada fizikal,tapi penat dari dalam jiwa..Ya Allah,Engkau masih memberikan nikmat sihat buatku hingga ke saat ini..alhamdulillah..
Petang ini hujan seakan akan segan untuk jatuh menyembah bumi..mendung benar di luar sana..semendung rasa dihati..saat ini hati di runtun sayu..sayu yang hadir tanpa di undang..
kata orang,jangan di layan perasaan sedih itu..kerana mungkin bersamanya syaitan itu hadir..
petang ini ku hanya berehat menonoton cerita..sangat menarik..ada bahagian yang menarik minatku.....ku kongsi ia di sini..pada coretan rasa..pada blog ini...

The love i've been dreaming of,is all so close to me...
But all i can do is just watching you without words...
In this city of strangers, I lived day by day painting love..
waiting and hoping that you will be here with the scent of daisies..
It is too late but now,I finally recognize you...
Maybe we are not meant to be..I never wanted to let this love fly away...
I am sorry..I have to leave..with you still breathing here..

Dan akhirnya,perempuan itu mati..meninggalkan lelaki yang teramat setia mencintainya...begitulah akhirnya..

wasalam...

Thursday, 29 April 2010

ulang tahun 21

salam wbt..
Datang sudah hari ini..
Hari dimana dulu aku dilahirkan dan hari dimana orang tertawa sekaligus haru,
menjelang perkenalanku dengan dunia ini..Hari ini aku mengenang kembali..
Kerikil-kerikil tajam yang memperkaya erti hidupku.Manisnya madu cerita hidup,yang membuat senyumku lepas..
Akhirnya aku tahu..bahawa dalam cerita hidupku, ada manis ada pahit..
Ada juga penolakan, ada penerimaan...
Lalu akhirnya aku belajar untuk menerima dengan seluas hatiku..
Membuatku lebih bahagia,lebih menghargai hidup..
Melihat hidup sesuai dengan usiaku...

Ya Allah,ku panjatkan rasa syukur padaMu, masih lagi aku bernafas ketika ini..semakin meningkat usiaku,semakin besar tanggungjawabku..semakin bertambah bebanan dakwah di bahuku ini..
mak dan ayah,terima kasih yang tidak terhingga kerana telah menjaga aku hingga saat ini..kasih sayang yang tidak tergambar buat kamu berdua..kasihmu ibu dan ayah selamanya tak pernah padam..
sahabat-sahabat di kiri kananku..terima kasih buat kalian..bantulah aku menjadi lebih baik..sokongan dan nasihat kalian benar benar menyentuh hati kecilku..aku syg kalian..teruskan perjuangan dan selamat berjaya..

semoga dirahmati..semoga panjang umur..semoga bahagia..
wasalam

wish

im searching for answers
that evaded me for so long,
words kept me awake..
all night long, making me restless and confused..
i let my life down,i let myself down..
in the midst of the night,under the velvet skies..
i whisper for forgiveness
so with a smile on my lips and a wish on my heart,
i give hope one more and i give life another chance
to make my wish come true...

Ya Allah,Yang Maha mendengar...permudahkanlah segalanya...

someday

some days i have a feeling
one day everything will be alright
and that day is closer
than ever...

Wednesday, 28 April 2010

cuci hati..=)

salam wbt..
Segala aspek kehidupan ini bermula daripada hati.Beberapa cara bagaimana hendak mencuci hat:

1) Dirikan solat dan banyakkan berdo'a - Ini adalah salah satu kaedah yang sungguh berkesan. Semasa berdo'a turut katakan "Ya,Allah jadikan hatiku bersih"

2) Selawat keatas Nabi Muhammad s.a.w paling minima 100 X sebelum tidur, Ini merupakan satu pelaburan yang mudah dan murah. Disamping dosa-dosa diampunkan, otak tenang, murah rezeki, orang sayangkan kita dan mencetuskan semua perkara kebaikan.

3) Solat taubat - Selain daripada memohon keampunan, dapat mencuci hati dan menenangkan minda.

4) Membaca Al-Quran - Selain dapat mencuci hati juga menenangkan jiwa, penyembuh, penenang, terapi. Sekurang-kurangnya bacalah "Qulhu-allah" sebanyak 3X.

5) Berma'af-ma'afan sesama kawan setiap hari - Semasa meminta maaf perlu sebutkan.

6) Bisikan kepada diri perkara yang positif - Jangan sesekali mengkritik, kutuk diri sendiri, merendah-rendahkan kebolehan diri sendiri. katakan lah "Aku sebenarnya......(perkara yang elok-elok belaka)

7) Program minda/cuci minda - Paling baik pada waktu malam sebelum tidur, senyum, pejam mata, katakan di dalam hati "Ya, Allah cuci otak aku, cuci hatiku, esok aku nak jadi baik, berjaya, ceria, bersemangat, aktif, positif". Menurut kajian saikologi, apa yang disebut sebelum tidur dapat dirakamkan sepanjang tidur sehingga keesokan harinya

8) Berpuasa - Sekiranya dalam berpuasa terhindar dari melakukan perkara-perkara kejahatan.

9) Cuba ingat tentang mati (Sekiranya hendak melakukan sesuatu kejahatan, tidak sampai hati kerana bimbang akan mati bila-bila masa)

10) Kekalkan wuduk

11) Bersedekah

12) Belanja orang makan.

13) Jaga makanan - jangan makan makanan yang subhat

14) Berkawan dengan ulama

15) Berkawan dengan orang miskin (menginsafi)

16) Pesan pada orang, jadi baik

17) Menjaga pacaindera (mata, telinga, mulut...dsb), jangan dengar orang mengumpat.

Rujukan: Dr, fhadzillah kamsah..
wasalam..

Sunday, 25 April 2010

semangatku

salam wbt..
mulakan setiap apapun dengan bismillahirrahmanirahim..dipermudahkan segalanya..amin

semangatku..jangan pernah kau luntur..
mantapkan azam,padukan tenaga dan mulalah dikau mengorak langkahmu..
semangatku hari ini tahap satu..biar ia tahap satu sentiasa..jangan di tahap yang paling bawah..karana nanti tidak kau mampu untuk terus..terus mara ke depan

senyuman paling manis hari ini..alhamdulillah masih mampu untuk tersenyum..=)
wassalam..

Saturday, 24 April 2010

andaiku pergi...

salam wbt..
Cerita hidupku kian berlalu,membawaku ke penghujung..
kudamba keampunan dariMu Ya Allah...

Andai diriku pergi...Tinggalkanmu sendiri, usah kau sedih dan usah tangisi duga dari Ilahi..
Andaiku pergi dulu.....Tiba tika dan waktu yang telah tertulis takdir untukku...
Perjanjian yang Maha Agung,doakanku sejahtera disisiNya...
Maafkan diriku kasih, kerna buat kau menangis..
Restuiku dengan cinta dan jangan kau titiskan air mata...
Pintaku..redhailah..Terima kasih atas segalanya...Hidup ini sementara...
Ujian pasti setia hati..Moga rahmat hidayahMu..
Mengiringiku dan menemaniku..
Saat akhir waktu..
wasalam..

Monday, 19 April 2010

rehat 1

salam wbt..
sudah penat menelaah..berehat sebenta saja..
sehari aku membaca buku..sehari ku diam diri..
letih juga..
hihi..tentulah letih ..membaca..huhu..takpe,ikhlaskan hati..nanti baru rajin cikit..
perut ini sudah terasa pedih..hai gastrik jus,byak pula terembes..janganla aku stress..nanti kan dapat ulcer pula di prut..
harap harap ape yang ku baca ingat la sampai bila bila..nak ingat ni bukan senang..macam mane susah aku nak hafal quran,mcm tu jugalah susah nak menghafal sume benda dalam medicine ni..yang penting abangku kata jadi rajin..rajin selalu..hihi..
exam sudah dekat..banyak belum ku baca..pikir2..mesti di akhiri dengan keluhan..
malam ni mahu tido lambat ckit..tapi lentoknye awal juga..aduh..3 minggu ni macam nak korbankan tido,makan dan ape saje lah..
takpe,bersusah dahulu,berehat dan bersenang kemudian..
rindu pada ibu,rindu pada ayah..rindu pada sebuah ketenangan..
angin pantai yang menenangkan...aku rindu kamu...
belajar lagi,belajar dan belajar..jangan pernah bosan..ikhlaskan hati..rajin selalu..
tabah selalu..dan menangis selalu..
wasalam..

Sunday, 18 April 2010

the frightening

the wind's blowing fierce and then it blows slow,
The trees bend uneasy,leaning to and fro and the fields have found a feeling..
That sucks me from my gaze and I'm living in the darkness..
where only darkness stays..
Flying to the frightening... lost within strange fear.
I turn my head and look away..the frightening is too near.

Saturday, 17 April 2010

ku tunggu

buatmu..
Teman...
Andainya puisi ini kau fahami...
Andainya jeritan hatiku kau selami...
Andainya impianku bisa kau penuhi...
Kau tidak berlari mengejar mimpi....
Kita menghitung hari menanti realiti..
sekian saja..

why love

salam wbt..

Tell me what I shouldn't do,
Forgive me for what I had,
Cuz I never meant to do anything,
Which can make you feel sad.

All your pain dear, I wished I could see,
But I was too busy, just thinking of me...

I'm sorry for what I shouldn't have done,
Extremely sorry for everything I had,
Now please tell me what I should do,
To make you feel better, shed off your sad.

Trust me, for every word I say is true,
Just tell me and I'll do whatever I have to....
Let me make it clear now,

I don't care even if I have to die,
But just because of me,
I'll never make you wanna cry.

Tell me what I shouldn't do,
Please forgive me for what I had,
Don't wanna hurt you again,
Just let me know if I'm too bad.

But forgive me please, don't be sad, don't be mad.
Please....

so quiet.. only to lovers it is a delight..mix their feelings..and all the feelings remain..tq.

wassalam..

rinduku

salam..
ku putar-putar hujung rambut..menongkat dagu pada meja..melemparkan pandangan jauh ke luar tingkap..
hati mengaduh lagi..berbisik pada angin..bercerita pada bintang..berbicara pada rembulan..berlagu pada sang ombak..itulah peneman hati..peneman fikiran...
Tenangku tanpa bicara..bergerak ia bersama jiwa yang berpandangan tanpa bersua…juga berbisik tanpa suara.maka bercantumlah jiwa jiwa..
Dua menjadi satu..kerana rindu…
mengingat bayangmu yang jauh..pada waktu yang kian sempit,dadaku nyaris terbelah..
lalu,kutitip puisi rindu..pada nyanyi angin sendu..agar hati tak kian pilu
berharap kaupun rindu..
pada siapa lagu ini kuangankan??biar ia tersemat diam dalam kamr hatiku..
wasalam..

sinar bahagia buatmu

salam...
milik sipakah hati ini..hati ini milik siapa...lalai selalu..hmm..berkurun memendam rasa..tak terluah..berat terasa juga tidak terluah..pada blog ini ku coretkan cerita..cerita tentang hidupku..cerita tentang kamar hatiku,,cerita tentang kita..penuh onak dan duri..berliku liku penuh cabangnya..
hari ini aku masih bernyawa..alhamdulilah..syukran ya Allah..masih Engkau berikan aku kesempatan..meniti usia kedewasaan..di tengah kebanjiran manusia yang enak mengharungi hidup..zaman berzaman..jika semalam aku menangis,hari ini ku harap aku mampu bertahan..air mata itu penyuci jiwa..jiwa yang tandus,jiwa yang gersang ..
seketika aku tenang..ku harap tenang yang berpanjangan..
alhamdulillah..sudah ramai sahabatku yang mendirikan rumah tangga..dikurniakan permata yang comel-comel pula tu..terkesan juga dihati ini melihat wajah wajah gembira mereka..mereka gembira ya Allah..aku juga ingin gembira seperti mereka..
ku cari cari kegembiraan itu..di segenap bucu hidupku..sukar..walau begitu ku percaya dan aku yakin Engkau Maha Kaya,Engkau Maha pengasih..insyaAllah,suatu hari nanti..jika tidak di dunia,di akhirat sana..aku dan sahabat-sahabatku sama-sama meniti hari dewasa..moga jalan hidupku dipermudahkan..
moga jalanku lurus berpaksikan Yang Satu..moga hidupku dan matiku hanya untukMu..
wallahua'lam

Thursday, 15 April 2010

cornetto =p

semalam cornetto...
hari ini cornetto....
esok cornetto....

nice!!!

Tuesday, 30 March 2010

Dugaan buatmu..

Salam...
bersama kekuatan ku gesa otot-otot pada jari kecil untuk meluahkan isi hati kala ini.di bebani perasaan yang sentiasa serba salah..kalau hari ini aku gembira,dia sedih..kalau hari ini ku sedih,dia gembira...aku di cengkam gelisah,runsing memikirkan status kesihatannya..Ya Allah,ku doa agar dikau sihat selalu..
ku doa agar di lembutkan hatimu untuk sama-sama menjaga nikmat sihat dari illahi..wahai teman..mungkin diri ini tidak layak untuk menyatakan begitu...biarlah dari bait-bait tulisan ini menggambarkan rasa sayang dan cakna buatmu..ku doa,dikau tabah..jika hari ini Allah turunkan ujian buatmu..ketahuilah,ujian itu di turunkan kerana dikau mampu..wahai teman,ku sentiasa di sisi mu..insyaallah sampai akhir nafasku..wahai teman..dikau lah teman yang ku kasihi..kan ku abadikan rasa ini buatmu..aku di runtun sayu,ditambah lagi dengan sapaan angin rindu..ku harap dikau tabah..jagalah dirimu wahai insan..moga-moga dikau sihat dan bahagia selalu..semoga kita dapat melewati hari-hari usia ini dengan sebaiknya..
jika hari ini aku dilamun bahagia,ku harap dirimu begitu..jika hari ini terduduk aku merenungi ujian dariNya,ku harap dikau jua berada di sisiku..
wasalam..

hidup memberi

salam..

tidak susah untuk menggembirakan orang lain...
mungkin dengan hanya kata-kata...
mungkin hanya dengan senyuman ataupun dengan doa..
berilah kegembiraan kepada orang lain..
kegembiraan itu akan datang kepada kita semula..

wallaua'lam..

Monday, 29 March 2010

kepastianMu

salam..
Erti pengorbanan...
Beratnya untuk aku memahami...
Sedangkan semuanya sudah dijanjikan Ilahi..
Pertemuan dan perpisahan itu atas kehendak-Nya..
Tidaklah sesuatu itu berlaku tanpa sia-sia melainkan ada hikmahnya...
Ini kali terakhir.... dan ini juga sebuah permulaan....
Moga aku akan tabah Ya Allah...InsyaAllah...
Menantikan hari yang telah dijanjikan..
wasalam..

gadis kecil..

salam..
gadis ayu..lembut perwatakannya..meluruh jiwa mana-mana lelaki..jiwanya mantap..menyedarkan aku dari lamunan..aku harus berubah..tiada daya.
si gadis yang cantik,ayunya memikat..halus dan teratur bait-bait bicaranya..
dialah sahabatku..sahabat dunia dan akhirat..insyaallah..aku ingin cantik juga..seperti dia..cantik bukan hanya di mata,tetapi dalaman juga..
si gadis ini telah membulatkan tekad..ku doakan agar dikau berjaya..berjaya mengharungi dunia penuh dengan cabaran..sedang aku kian meniti usia kedewasaan..mungkin tidakkan sempat untuk bersamamu selama-lamanya..

dialah sahabat jua adikku..
kerana aku sentiasa mendoakan kebahagiaanmu..
wallahua'lam..

Friday, 26 March 2010

semalam adalah kenangan

salam wbt..
pagi ini indah..pagi ini nyaman..pagi ini bahagia..pagi yang amat dan sentiasa membahagiakan ku..
semalam yang menggusarkan..semalam yang menyedihkan..semalam yang tiada upaya..semalam yang hilang serinya..
semalam yang mendetikkan hati untuk berubah..semalam yang mendesakkan aku untuk berdiri..sentiasa berdiri..berdiri di atas kaki sendiri..dan hari ini akan bermula kerana semalam sudahku bulatkan tekad..kukerahkan tenaga untuk tidak lagi bergantung pada siapa lagi..semalam yang menyedarkan aku..bahawa diri ini tidak bergerak..hanya usia dan masa yang terus berlalu..maafkan diriku wahai insan..sudah banyak aku menyusahkanmu..semalam adalah yang terakhir..pagi ini ia berakhir.. semalam adalah kenangan..kenangan yang suram..harapnya impianku ini bakal menjadi kenyataan.
saat ini aku rasakan betapa diri ini tidak berguna.tidak matang..tidak mampu..lemah..tak berdaya..di mana kekuatan dari dalam diri ini menghilang.sudah lama ku cuba jana-seakan tiada hasil..rasa ingin berputus asa.padahal haram untuk aku berputus asa..rasanya seakan merudum pula ketabahan hati..prestasi diri seakan samar--ZEROOO!!!Diri ini rasa ingin menangis..mudahnya ia berlinang..
Ya Allah..aku buntu pertolonganMu..bantulah aku untuk bertahan...
amiinn...
wasalam..

Tuesday, 16 March 2010

rugi ke?

salam..
tidak rugi memberi..
tidak rugi menjadi pemurah..
tidak rugi meminta maaf..
hai dya..
rajin-rajinlah memberi..
rajin-rajinlah meminta maaf..
kerana tidak ada yang rugi berbuat begitu..

biarkan mereka dengan kedekutnya..asal dirimu jadi x kedekut..
tp ku kedekut jugalah..hmm..jadi berubahlah..tapi aku ni kedekut lah..
hmm,berubahlah..berubahlah..

dya!!jgn degil..hmm.berubah sekarang sebelum tidak sempat..
wasalam

down dowh..

salam..
seperti sedia kala lah..permulaan yang baik harus dimulakan dengan bismillahirrahmanirrahim..biar jauh bisikan syaitan,tidak bercampur dengan ledakan emosi lagi..
berkelip-kelip mata memandang syiling..ingatan pada mak dan ayah memenuhi ruang legar otakku..ku pejam mata..berat sekali rasanya tubuh ini.mungkin ada rasa penat ke kuliah yang masih berbaki..bisanya hanya akan hilang mungkin jika ku fikirkan laut..hurm..tenang - sehingga dapat melayani hembusan angin petang yang sepoi-sepoi bahasa..huhuhu..kuat benar aku melayan imaginasi..tiba-tiba terasa ingin mengimbau peristiwa apakah yang telah kulakarkan pada hari ini..saat inilah datang pula mood untuk muhasabah diri..hati ini berdetik lagi 'tak salah rasanya..'.hmm,sebelum menelaah,apelah yg telah ku lakukan pada hari ini??? sekadar mengarah otak untuk imbas kembali....itulah..
pagi yang indah tadi..permulaannya agk kelam kabutlah..kerana diri ini terlewat bangun..al maklumlah terasa enak pula tidur di malam harinya..bju belum bergosok,buku bersepah di atas meja,laptop dgn wayar yang hmmm..memang menyerabutkan pandangan sesiapa sahaja..boleh jadi nazak sekiranya keadaan adalah kritikal pada waktu itu..jadi aku tidak mahu menyerabutkan otak,ku pilih untuk mandi dahulu..hmm tidak boleh terlalu lama kerana bju tdk lg bergosoklah..
alhamdulillah,akhirnya bilikku kemas seperti sedia kala..7.46 pagi..pintu bilik ku tutup dan kukunci..kesian tirah,roomate kesayangan sudah pun menanti di luar..aku lambat lagi hari ini..apa lah.Ya Allah,kepadaMu aku berserah...langkah kaki ku mulai..alamak,dah lambat..
sampai sahaja di fakulti,terus ke tingkat enam..dan seperti biasalah pagi itu ada pula ECE..tapi rasa semacam je..macam da lupa..lupa apakah??lupa cara untuk menemu bual pesakitlah..adoyaaa..hmm,harap-haraplah bukan aku yang kena bwt hari ini..'alaa,dorang ramai je yang tak kena lagi'..lalu ku buat rilex sahajalah..Dr.khadim jawad..doktor yang sgt dikagumi,pakar bedah.beliau menjadi guru Ece pada grup kami hari ini..sementara menanti primer datang ke bilik kami,maka doktor khadim mengingatkan setiap langakah untuk bertanya soklan2 yang sepatutnya..dan aku??dengar dan taklah nak dengar sangat sebab nota yang ku buat da hampir-hampir smalah dengan yang diulas doktor..jadi aku sibuk membaca sal diarrhea-cirit birit..dan pintu bilik di kuak..rupanya primer da sampai..melihat sapekah primer itu,ku bulatkan tekad untuk tidak menjadi volunteer bg interview itu..walau apepun yang terjadi..tidak akan.tambah hati kecil ini lagi.
syidiq org pertama..adoyaa,cuak sekali mukanya..muka yang jelas tidak bersedia.manakan tidak cuak kalo nama dipanggil secara tiba-tiba..dan aku??masih lagi kusyuk membaca..tidak kuhiraukan agenda yang berlaku di depan mata..maka bermulalah sesi interview itu..sekali sekala ku toleh ke arah syidiq..huhu.cuak lagi.dan dia tersenyum tatkala pesakit mengadu sakit perut..aku hanya tersenyum,kembali mengadap bukuku..
selesai sudah..baru ku berikan perhatian pada setiap kritikan-kritikan yang dilemparkan oleh doktor dan puan primer..tup tap tup tappp..siaplah syidiq.maka mangsa seterusnya..aku hanya berdiam diri,begitu juga sahabat-sahabatku..dan popo bangun-c gadis rajin untuk mencuba..lantas,di halang oleh zaidi kerana tidak memberikan kesempatan kepada kawan-kawan yg jrg-jrg mencuba.kesian popo..lalu aku mengeluarkan suara menggesa zaidi untuk menemu bual.aiss...hai zaidi,berjuta alasan pula dia kemukakan..suasana diam seketika.lalu,sya pun berdiri ingin mencuba..dan tidak terduga dgn tidak semena-mena, puan primer meminta aku untuk menemubualnya..
jantungku seakan berhenti berdegup,bumi pula bagaikan berhenti dari berputar pada paksinya..jari-jari halusku mula menunjukkan rentak gigilnya..dan bermulalah getar di dada-getaran yang luar pada kebiasaan..huhuuu.aku mengutip nota-nota.dengan langkah tidak bersedia,aku duduk mengadap primer..otakku mula mencari idea untuk meletakkan diri pada kedudukan seorang yg profesional..tidak juga berjaya..bisik hati,"buat je lah weh..primer tu berlakon je laa.." menyedapkan hati lagi..dan aku terus mulakan..igtkan berlakon sbagai puan farah,tapi sebagai letcumi..adoyaa.dengan gaya india nya,maka primer mulalah menceritakan masalah kesihatannya pada hari ini..diarrhea.dan aku tergelak kecil kerana tidak tahan dengan gaya dan caranya yang mimik india.soalan tidak mengikut urutan daa..tetapi ku teruskan jua..geram juga letcumi ni,byk songeh...bum bang bum bangg..maka abeslah..
heheheee..apa-apapun..yang best nye, aku dpt "u r not profesional.u have to put urself in the patient's situation..you r not empathy"..dan setiap kali kritikan di lontarkan,hatiku menjawab..yes,im not acting like im a professional..yes,i noe,i have to be and to feel what patients feel..and of course i can't show my emphaty by acting like this..kelip-kelip kawanku melontarkan pandangan padaku..aku si tabah..kiriku dr.khadim dan kananku puan primer..bagaikan tiada ruang untuk mencelah..last sekali,aku sudah menjadi geram,dan aku membalas semua kritikan-kritikan..and yes,im wrong..ermm,this is the learning process rite.so,i juz accept..
dalam hati sudah tertanam tekad dan azam..bahawa se nya aku bukan seperti yg di katakan..i can do it..even better after this..huhu..ku berlalu dengan senyuman paling manis..dan zaidi lah orang yg akan ku serang selepas ini..desus hati kecil lagi.

apa-apapun..mood spoiled!!huhu..jdi untuk menghilangka rasa tidak enak itu,aku menjadi hyperactive di waktu pbl..and lastly..im happy..

telah penat diri ini mengarut ngarut..jadi sekian sajalah..
wasalam..

Monday, 15 March 2010

lenaku

salam...

mggu ni ase nk pengsan...tensen sgt..tensen apekah? i dun noe..2 kali hujung minggu tidak berteman..last-last semalam menangis jugak..hai roomate..hmm.sunyi la rasa..tepon mak pun sudah..skrg tengah boikot fadil, kak pun senyap je..semua orang pun senyap je..oleh itu,sy pun akan berdiam diri..bolehkah?
kalau mati pun orang tak taw..seorang diri terpinggir di halaman sepi..
hari ini sekadar layan-layan perasaan yang tak keruan..melayan hati yang tak tenang..menjawab setiap persoalannya yang entah apa-apa..anyway,lectures??hmm..so far = always zeroooo!!
nadiah..sygku dya..wake up dear..open and revise ur study now..hmm..mggu ni,lecturers sume tanya soklan yang modul lepas2..what can i sy bout their expression?- dissapointed..bila tny je..kwn sume tup tap tup tapppp...mcm bertih jagung,bru masak..haaa.sume info di hujung jari..
aku pula??? g mn?seperti meja dan kerusi sj lah..diam termangu melayan soklan-soklan otak yang tak berhenti.. "cane dorang study ni..cane dorang bole igt sume ni.cane ni..cane ni..cane ni..bole jd doktor ke ni..bole rawat org ke ni kalo mcm ni..Ya Allah.."..rase lemah pula..akhirnya aku pejamkan mata..biarkan mereka dgn isu mereka..ku buka mata,kelip-kelip dan pejam semula...dan aku terdengar suara manusia- riuh rendah sekali..
barulah ku tahu,bahawa se nya,diri ini terlelap sebentar..fokus!!!
haii sygku dya..bangunlah!!

wasalam..

Saturday, 13 March 2010

Sabar lagi..

salam wbt..
dan untuk setiap apapun permulaan,mulakanlah dengan membaca basmallah..Mudah-mudahan ia mampu menangkis tiap-tiap bisikan syaitan juga gelora emosi saat ini..

wahai sahabat..dalam kita melangkah menuju Allah,terkadang diri ini diuji dengan ujian yang terasa amat berat hingga kita terduduk dan menangis..
ingatlah wahai sahabatku sayang..renungkanlah ke dalam diri kita..mungkin air mata tika itu hadir kerana Dia mahu kita menjahit kembali sejadah iman yang kian terkoyak lantaran ada langkah-langkah yang tersasar ..kadang-kadang kita berdoa untuk kuat tapi banyak pula dugaan datang..kadang-kadang kita minta cerdik,tapi masalah pula timbul..kadang-kadang kita minta kebahagiaan, tapi huru hara pula jadinya..
Dugaan inilah yang menjadikan diri kita kuat..masalah inilah menjadikan kita berfikir..dan huru hara inilah yang menjadikan kita tabah..Hebatkan Allah..semua ada hikmah.Kalaulah manusia menghayati hadith ini."..telah berkata jibril:wahai Tuhan,tunaikanlah hajat hambaMu..maka Allah menjawab:biarkan hambaku itu,kerana aku mencintai untuk mendengar suaranya "..anas b. malik..
"Allah tidak menurunkan beban yang tidak mampu di pikul oleh hambanya"..

wallahua'llam...

Go on Dya..=)

salam...

sygku DYA..teruskan langkahmu dan mara ke depan..jangan kau toleh pada lakaran memori hitam yang telah kau tinggalkan..
biar bersemi cintaMu hanya untuk Allah dan Rasulullah..Saat ini mungkin hatimu gelisah..mungkin hatimu gundah..tapi gundah dan gelisah itu akan terbalas dengan kemanisan.InsyaAllah..
Sygku DYA..Sayang itu untuk dirimu...kerana sudah lama syg itu pudar..engkau tidak membenarkan sayang itu terpahat kukuh untuk dirimu sendiri..
jangan kau biarkan syg itu berlalu pergi untuk kali keduanya..kerana engkau telah mengukir janji..janji kepada dirimu sendiri..
Dan hari ini Sygku DYA termenung mengikut rentak hati- setiap yang berlaku adalah mengikut ketetapanNya..
ada manis di sebaliknya pahit..ada bahagia di sebaliknya sengsara..ada penawar di sebaliknya sakit..sabar ye sygku DYA..saat itu pasti tiba..jangan bersedih lagi-la tahzan....

Sygku DYA..jagalah dirimu..
kata hati kecil DYA lg "Alangkah indahnya menjadi rumput,dipijak-pijak di lenyek-lenyek hingga hancur bertaburan..tapi pengakhirannya tidak dihisab Allah.."

"Ya Allah,berikan aku kekuatan.."

wallahua'lam..

Friday, 12 March 2010

selamatkanlah ia..

salam..
sudah lama tak solat malam..
sudah lama tak menangis sesal dengan kekhilafan...
sudah lama tak mengadu kasih untuk setiap beban..
sedang kusut dan badai semakin hari mencengkam diri ini..
tiap hari ada saja pengaduan,pengaduan insan kepada insan - kecewa dan gundahnya tetap sama..tidak kurang walau sedikit,malah semakin memberat..

hatiku sudah lama berpenyakit..semakin hampir dengan saat kematiannya..ia nazak..Ya Allah..ia nazak...masyaAllah..
hati ini perlukan ubat..hati ini perlu dirawat..
tiap kali bicara ilmu bermula,seolah-olah cahaya suci ilmu terpantul dari hati ini..
bukan meresap,malah jauh sekali ia pergi..meninggalkan hati ini sndiri..
Ya Allah,berikan kelembutan pada hati ini..biar bisa pada lembutnya hati boleh melenturkan tiap-tiap anggota badan ini...beribadat,beramal,dan untuk setiap kali pergerakannya hanyalah untukmu Ya Allah..

Ya Allah..betapa aku rindu untuk merasai nikmatnya halawatul iman..betapa aku pingin menjadi wanita solehah seindah Siti Khadijah..betapa aku damba curahan rahmat dan petunjukmu Ya Rahman..
Sedang diri ini dalam kepayahan mencari jalanMu,aku tenggelam,tenggelam dengan persoalan sendiri - layakkah diriku ini..??Hampir sekali aku berputus asa..

Rintihan hati ini menyesakkanku Ya Allah..Ya Allah,Engkau Yang Maha Mendengar buatnya setiap detik waktu.

selamatkan hatimu wahai puteri..
wassalam..

Thursday, 25 February 2010

AiR mAtA Ibu..

Salam..Kupanjatkan rasa syukur pada Illahi kerana masih di beri kesempatan untuk bernafas dan berada dalam nikmat iman dan islam pada hari ini..Mudah-mudahan aku berada dalam nikmat ini hingga nafas ku yang terakhir..saat ini aku rindu ibu..aku risaukan ibu..kadang kala tidur mimpikan ibu..sedih ini sering bertandang setiap kali igt pada ibu..Ya Allah Yang Maha Mendengar..hati kecilku sering membisikkan nama ibu,lindungilah ibuku Ya Allah...
mahu sekali aku katakan pada dunia betapa aku sayangkan ibu..juga ayh..mahu aku khabarkan pada sahabat sekalian mereka mesti sayangkan ibu dan ayah..sajak ini ku ambil kerana aku suka..tajam dan dalam maksudnya..cukuplah dengan cara ini aku lontarkan rasa.. betapa aku kagum,betapa aku kasihkan ibu..betapa tingginya pengorbanan ibu..


Air mata ibu mengalir..
bila mendengar tangisan si kecil,
masih merah salutan darah kelahiran...
Biarpun penat bersabung nyawa,
senyuman tetap terukir..ceria memekar taman jiwa...
Segala puncak sengsara hancur semerta,
selamatlah zuriat melihat dunia...

Air mata ibu menitis lagi..
kali ini bimbang resah mengulit diri,
sepanjang malam berjaga gelisah..kerana si kecil masih mentah
meraung sakit ditimpa musibah...

Hari itu air mata ibu bergerimis lagi,
bukan kepiluan tapi kebanggaan,
melihat permata digilap kejayaan..tak kering bibirnya dengan senyuman,
tak lekang lidahnya pujian kesyukuran...

Tika itu juga, air mata ibu bergenang kelukaan,
hati tua robek, sarat menahan calaran...
permata kesayangan hilang kilauan kemanusiaan,
didikan selama ini tiada pedoman,
akibat gelap hati iman harta nafsu jadi panduan...

kemuliaan ibu..hilang ditimbus padam,
insan mulia yang sarat pengorbanan
kini ditinggal gersang...

Rintihan si ibu,
Kesepian...
Kesedihan...
Kekecewaan...

Bukanlah balasan jasa pintaan jua,
cukuplah secebis kasih permata...
sementara jasad bersisa nyawa,
biar tenang menutup mata...

sekian..biar bukan nukilan diri ini..tapi diri ini sangat menghargainya..diri ini sayangkan ibu.doaku untukmu ibu,agar dikau sentiasa dalam rahmatNya..
wasalam..

Muhasabah cinta Illahi..

Suatu ketika..aku hanyut dalam arus kehidupan.Lekanya aku dengan dunia yang fana ini
Cinta berteraskan nafsu,perintah dan larangan Mu tidak ku hiraukan,azab dan seksaan Mu tidak ku risaukan,syurga dan neraka tidak ku fikirkan… Aku yang hina..
Suatu hari…Engkau datangi aku dengan ujian Mu.Berat sekali aku rasakan..Kau uji aku dengan kegagalan,musnah segala harapan,termangu hamba Mu ini bergelut dengan kesedihan…

Ya Rahman…
Saat itu seakan gelap..sukar benar bagi ku menerima kenyataan.Dan itulah hakikat.Ku bertanya di mana kesilapan dan kesalahan,hingga ku persoalkan apa yang telah Engkau takdirkan,hati kecilku menjerit di mana keadilan dan belas kasihan Mu oh Tuhan!

Kini..barulah ku sedari,pada kegagalan yang ku anggap suatu ketidakadilan itu sebenarnya terselit nikmat kasih sayang Mu ya Rahim,Kegagalan itulah yang membawa aku untuk mula mengenali Mu..Disebabkan kegagalan itulah aku menyedari bahawa dunia tidak patut dijadikan matlamat,Cinta berlandaskan nafsu tidak patut dijadikan buruan..Ya Allah..
Ya 'Azim...Inginku luahkan kesyukuranku kepada Mu kerana di antara berjuta manusia,
engkau telah sudi memilih diriku yang hina dina ini untuk menerima taufiq dan hidayah dari Mu..
Ya Allah..Aku panjatkan kesyukuran kepadaMu dan janganlah kiranya Engkau membiarkan diriku terus tersesat dalam kehidupan yang serba sementara ini,
Meskipun ketika itu aku sering tewas dengan hambatan nafsu yang tak pernah jemu membawa aku lalai dari mengingati Mu..Bahawa sesunggungnya Engkau Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang…
Ya 'Aziz…Izinkanlah aku untuk terus berada di dalam jalan Mu ini untuk selama-lamanya,janganlah Engkau kembalikan aku ke lorong gelap yang membawa kepada kesesatan-walau hanya sesaat,ampunkanlah kejahilan dan kelalaianku selama ini, pimpin dan bimbinglah hamba Mu yang lemah ini ke arah cinta Mu...Aku ini hamba hina dengan sejuta palitan dosa,dengan akal singkat kurniaanMu-teraba aku dalam sinar yang kadang terang,kadang kelam..Ku mohon agar Engkau teguhkanlah tugu keimanan ku dan benarkanlah aku untuk merasai halawatul iman..Anugerahkanlah kepada ku kekuatan dan kesabaran..Pekakkanlah telinga ku dari sebarang sindiran dan ejekan,kebalkanlah jasadku dari segala kesakitan,dalam menjalankan amanah yang Engkau pikulkan di bahu ku…
Ya Khaliq..Jadikanlah setiap hembusan nafasku,setiap kelipan mataku,setiap degupan jantungku,setiap helaian rambutku,setiap bait perkataanku, setiap hayunan tanganku, setiap langkah kakiku dan setiap titisan darahku,Hanyalah untuk Mu…
Sebelum saat ajalku tiba, ingin ku merayu kepada Mu bukakanlah pintu hati insan di sekelilingku untuk mengampuni dosa-dosaku terhadap diri mereka,lancarkanlah lidahku untuk menjawab soalan malaikat utusanMu,luaskanlah dan terangilah tempat pembaringanku,meriahkanlah pusaraku dengan ayat-ayat suci Mu,permudahkanlah perjalanan ku di alam seterusnya...
Ya Allah...curahkanlah redha Mu terhadapku sepanjang hayatku
Dan izinkanlah aku untuk mengadapmu Di dalam Jannah yang serba indah...

Dan esok..andainya aku tidak bernafas lagi,sampaikanlah ucapan selamat tinggalku kepada insan yang ku sayangi,bimbinglah mereka agar dapat ku bertemu dengan mereka lagi...di pertemuan yang hakiki-
di dalam syurga yang kekal abadi...amiin..

Saturday, 20 February 2010

keinsafan

salam..
sebuah sajak lantunan perasaan tatkala ini..
selamilah..

mentari tersenyum dan rembulan tertawa..kedengaran
sekali sekala angin mengeluh melihat riak-riak luka
teralun di dada lautan kehidupan..

terasa begitu kudus sekali kala ini
begitu resah mendengar si camar mengalun syair rindu pada kedamaian
sedang hatiku kian berkocak dan
jiwa rancak meronta..

melihat makhluk Dia bernama manusia
leka dan enak bercanda dengan kemusnahan
segak bermegah menghimpun segunung dosa..

tersimpuh aku di kaki pelangi,
tunduk merentasi jalur kesedaran..
moga jalanku lurus..

Ya Allah, liku itu dugaan-Mu,
onar itu ujian-Mu,
mengusik tugu keimananku..

sekian..
ringkas,tapi mungkin padat bagi aku..
jiwa halus yg jarang-jarang berbicara..
wasalam..