Tuesday 16 March 2010

down dowh..

salam..
seperti sedia kala lah..permulaan yang baik harus dimulakan dengan bismillahirrahmanirrahim..biar jauh bisikan syaitan,tidak bercampur dengan ledakan emosi lagi..
berkelip-kelip mata memandang syiling..ingatan pada mak dan ayah memenuhi ruang legar otakku..ku pejam mata..berat sekali rasanya tubuh ini.mungkin ada rasa penat ke kuliah yang masih berbaki..bisanya hanya akan hilang mungkin jika ku fikirkan laut..hurm..tenang - sehingga dapat melayani hembusan angin petang yang sepoi-sepoi bahasa..huhuhu..kuat benar aku melayan imaginasi..tiba-tiba terasa ingin mengimbau peristiwa apakah yang telah kulakarkan pada hari ini..saat inilah datang pula mood untuk muhasabah diri..hati ini berdetik lagi 'tak salah rasanya..'.hmm,sebelum menelaah,apelah yg telah ku lakukan pada hari ini??? sekadar mengarah otak untuk imbas kembali....itulah..
pagi yang indah tadi..permulaannya agk kelam kabutlah..kerana diri ini terlewat bangun..al maklumlah terasa enak pula tidur di malam harinya..bju belum bergosok,buku bersepah di atas meja,laptop dgn wayar yang hmmm..memang menyerabutkan pandangan sesiapa sahaja..boleh jadi nazak sekiranya keadaan adalah kritikal pada waktu itu..jadi aku tidak mahu menyerabutkan otak,ku pilih untuk mandi dahulu..hmm tidak boleh terlalu lama kerana bju tdk lg bergosoklah..
alhamdulillah,akhirnya bilikku kemas seperti sedia kala..7.46 pagi..pintu bilik ku tutup dan kukunci..kesian tirah,roomate kesayangan sudah pun menanti di luar..aku lambat lagi hari ini..apa lah.Ya Allah,kepadaMu aku berserah...langkah kaki ku mulai..alamak,dah lambat..
sampai sahaja di fakulti,terus ke tingkat enam..dan seperti biasalah pagi itu ada pula ECE..tapi rasa semacam je..macam da lupa..lupa apakah??lupa cara untuk menemu bual pesakitlah..adoyaaa..hmm,harap-haraplah bukan aku yang kena bwt hari ini..'alaa,dorang ramai je yang tak kena lagi'..lalu ku buat rilex sahajalah..Dr.khadim jawad..doktor yang sgt dikagumi,pakar bedah.beliau menjadi guru Ece pada grup kami hari ini..sementara menanti primer datang ke bilik kami,maka doktor khadim mengingatkan setiap langakah untuk bertanya soklan2 yang sepatutnya..dan aku??dengar dan taklah nak dengar sangat sebab nota yang ku buat da hampir-hampir smalah dengan yang diulas doktor..jadi aku sibuk membaca sal diarrhea-cirit birit..dan pintu bilik di kuak..rupanya primer da sampai..melihat sapekah primer itu,ku bulatkan tekad untuk tidak menjadi volunteer bg interview itu..walau apepun yang terjadi..tidak akan.tambah hati kecil ini lagi.
syidiq org pertama..adoyaa,cuak sekali mukanya..muka yang jelas tidak bersedia.manakan tidak cuak kalo nama dipanggil secara tiba-tiba..dan aku??masih lagi kusyuk membaca..tidak kuhiraukan agenda yang berlaku di depan mata..maka bermulalah sesi interview itu..sekali sekala ku toleh ke arah syidiq..huhu.cuak lagi.dan dia tersenyum tatkala pesakit mengadu sakit perut..aku hanya tersenyum,kembali mengadap bukuku..
selesai sudah..baru ku berikan perhatian pada setiap kritikan-kritikan yang dilemparkan oleh doktor dan puan primer..tup tap tup tappp..siaplah syidiq.maka mangsa seterusnya..aku hanya berdiam diri,begitu juga sahabat-sahabatku..dan popo bangun-c gadis rajin untuk mencuba..lantas,di halang oleh zaidi kerana tidak memberikan kesempatan kepada kawan-kawan yg jrg-jrg mencuba.kesian popo..lalu aku mengeluarkan suara menggesa zaidi untuk menemu bual.aiss...hai zaidi,berjuta alasan pula dia kemukakan..suasana diam seketika.lalu,sya pun berdiri ingin mencuba..dan tidak terduga dgn tidak semena-mena, puan primer meminta aku untuk menemubualnya..
jantungku seakan berhenti berdegup,bumi pula bagaikan berhenti dari berputar pada paksinya..jari-jari halusku mula menunjukkan rentak gigilnya..dan bermulalah getar di dada-getaran yang luar pada kebiasaan..huhuuu.aku mengutip nota-nota.dengan langkah tidak bersedia,aku duduk mengadap primer..otakku mula mencari idea untuk meletakkan diri pada kedudukan seorang yg profesional..tidak juga berjaya..bisik hati,"buat je lah weh..primer tu berlakon je laa.." menyedapkan hati lagi..dan aku terus mulakan..igtkan berlakon sbagai puan farah,tapi sebagai letcumi..adoyaa.dengan gaya india nya,maka primer mulalah menceritakan masalah kesihatannya pada hari ini..diarrhea.dan aku tergelak kecil kerana tidak tahan dengan gaya dan caranya yang mimik india.soalan tidak mengikut urutan daa..tetapi ku teruskan jua..geram juga letcumi ni,byk songeh...bum bang bum bangg..maka abeslah..
heheheee..apa-apapun..yang best nye, aku dpt "u r not profesional.u have to put urself in the patient's situation..you r not empathy"..dan setiap kali kritikan di lontarkan,hatiku menjawab..yes,im not acting like im a professional..yes,i noe,i have to be and to feel what patients feel..and of course i can't show my emphaty by acting like this..kelip-kelip kawanku melontarkan pandangan padaku..aku si tabah..kiriku dr.khadim dan kananku puan primer..bagaikan tiada ruang untuk mencelah..last sekali,aku sudah menjadi geram,dan aku membalas semua kritikan-kritikan..and yes,im wrong..ermm,this is the learning process rite.so,i juz accept..
dalam hati sudah tertanam tekad dan azam..bahawa se nya aku bukan seperti yg di katakan..i can do it..even better after this..huhu..ku berlalu dengan senyuman paling manis..dan zaidi lah orang yg akan ku serang selepas ini..desus hati kecil lagi.

apa-apapun..mood spoiled!!huhu..jdi untuk menghilangka rasa tidak enak itu,aku menjadi hyperactive di waktu pbl..and lastly..im happy..

telah penat diri ini mengarut ngarut..jadi sekian sajalah..
wasalam..

No comments:

Post a Comment