Sunday 2 January 2011

Innamal a'malu binniyyat


salam wbt..

penat menghadap komputer..menyiapkan sedikit tugasan yamg bersisa untuk malam ini..akhirnya siap juga.sedikit lega.
putaran kipas menghiasi sunyinya malam ini..ku hempas tubuh yang sudah hampir longlai di atas katil yang sedikit sahaja lembutnya dengan hamparan cadar hijau pucuk pisang yang juga sedikit serabut.diam sebentar~

lalu di capai mp3 yang bersepah di atas meja.dan di situ..terdengar..
"hatiku merayu rindu,kasihku padamu syahdu..munajat hamba padaMu, mengharap kasih sayangMu..rinduku ya rasulullah,padamu ya habiballah..engkaulah buah hatiku,engkaulah kekasih Allah..my heart is loving u.my heart is just for you.knowing you Allah i will try to get close to you.."
dan menyusul pula selepasnya.."cinta itu cahaya sanubari, kurniaan tuhan fitrah insani.. dan di mana terciptanya cinta,di situ rindu bermula..cinta itu tidak pernah meminta..tetapi memberi sepenuh rela.rasa bahagia,biarpun sengsara.. berkorban segala gala..semua kerana cinta..yang pahit manis dirasa.menghibur nestapa, merawat luka damai di jiwa...dan terjalin lah kasih sayang..tanpa nafsu yang mencemarkan"

persoalan cinta pula singgah di benakku waktu ini..waktu yang hampir dengan lelapku..

bila saya renung balik usia selama 21 tahun hidup atas muka bumi ini,banyak sekali saya lebihkan cinta pada manusia,tidak kiralah siapakah manusia itu...

sehinggakan saya dapat rasakan 2 3 menjak ini solat saya pun tidak begitu terkesan di hati~
adakah hati dan jiwa saya terlalu kontang dengan zikir dan bacaan al quran??
Ya...saya sedar saya begitu malas melakukan semua itu..dan saya juga sedar yang saya kerap tidak ikhlas dalam tiap tiap perkara.dalam hidup seharian..
cintakan Allah jarang jarang,cintakan rasulullah sekali sekala...so??ape nak jadi dengan diri saya ni..tahun 2010 telah berlalu..dan hari ini hari ketiga dalam tahun 2011.masih mencari arah..sedangkan awal muharram telah lama berlalu..sunyi malam ini menambahkan resah pada diri saya..menghitung percaturan hidup yang setiap darinya sentiasa dua..sama ada baik vs jahat,lelaki vs pempuan,dan banyak lagi..yang fitrah berpasang pasang..
hidup ini ada 2..baik dan jahat.pilih baik jadi untung dan rugilah mereka mereka yang memilih kejahatan..saya juga merasakan hidup saya dan setiap orang pun takkan terlepas dari apa jenis kesilapan tidak kiralah sama ada ia kecil ataupun besar..tetap silap/salah/dosa..

tetapi yang menjadi masalah ialah diri saya ini terlebih silapnya...dan saya ingin menjadi insan baik baik juga~
jadinya..dari pagi tadi lagi,sudah timbul niat untuk jadi lagi baik..untuk cuba tangkis godaan godaan itu..cuba memperbaiki diri saya sendiri..sebab khuatir dan bimbang hati yang kontang ini akan mati..permenantly died!! sehingga sudah tidak kisah akan kejahatan yang sentiasa di lakukan..hilang takut..nauzubillah~

mulanya niat ini harapnya mengubah diri ke arah lebih baik..
lebih lebih baik..insyaallah sekeliling baik baik juga..ameen.
harap punya kekuatan untuk melakukannya. saya yakin Yang Maha Mendengar sentiasa bersama saya..maka, saya memohon di beri extra kekuatan untuk teruskan niat saya ini..

kelemahan diri harus diperbaiki..yakin pertolongannya~
ku berserah sepenuhnya..
padaMu ya Rabbi..

Dari Umar bin Khathab Ra. berkata :
"Aku telah mendengar rasulullah saw.bersabda : Sesunggunya segala amalan itu tergantung pada niatnya. dan sesungguhnya bagi setiap orang apa yang ia niatkan. Maka barang siapa yang hijrahnya karena Allah dan rasulNya, ia akan sampai pada Allah dan RasulNya.dan barang siapa hijrahnya menuju dunia yang akan di perolehnya atau menuju wanita yang akan dinikahinya, ia akan mendapatkan apa yang dituju."
(HR : Bukhari & Muslim)
wassalam.

No comments:

Post a Comment