Saturday 20 February 2010

belum bersedia..

"kita jmpa mak ayh la,ok?bncng sal ni..".termenung aku sendirian."belum bersedia"..that's it.Getaran jiwa ini tiada siapa yang tahu.yang tahu hanya aku sendiri.Belum bersedia-kalimah itu mendesak kolam fikirku secara tba-tiba.belum bersedia-alasan yg plg lazim digunakan untuk apa shj,apatah lagi untk melangkah ke alam perkahwinan.
yang aku tahu bahawa perkahwinan itu bukan hanya menerima tetapi juga bertolak ansur.bukan sekadar terima yg baik-baik dan manis-manis shja tetapi menerima juga kekhilafan-kekhilafan silam.tetapi lebih dari itu untuk berkongsi kesenangan dan kesusahan.juga,perkahwinan itu bukanlah suatu kontrak tetapi suatu penerimaan ,perkongsian,malah lebih mendalam dari itu.
Banyak kali juga aku baca bhawa perkahwinan ini sebenarnya memberikan ketenangan pd jwa.Rasulullah pernah berpesan pd sahabat bhwa wanita datang dan pergi bagaikan syaitan.jadi,apabila terlihat mana2 wanita,datangilah isterimu kerana itu dapat mententeramkan hati yg bergelojak.
yang psti,perkahwinan bukan shja untuk melunaskan tuntutan nafsu tetapi jga memenuhi keperluan psikologi.gayanya seperti aku sudah mempunyai pengalaman sbgai seorang yg sdh berkahwin.tetapi itulah yg aku fkirkan.perkahwinan yg d bina tanpa asas2 yg kukuh bakal melahirkan institusi kekeluargaan yg rapuh.seperti rapuhnya sarang labah-labah.
yang aku tahu,saat itu pasti tba.teruskan shj usaha untk menjadi yg terbaik.mudah-mudahan tersedia yg terbaik jga untk kita dari Sang Pencipta...
sekian...

No comments:

Post a Comment